Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu

Outliers: The Story of Success


Autor: Malcolm Gladwell



12 min czytania
11 rozdziałów

Dostępna wersja audio
Zaloguj się, aby odłsuchać w Playerze



Spis treści:
1. Co ja z tego mam? Dowiedz się, dlaczego
2. Nasza kultura celebruje mit
3. Gdy osiągniesz pewien limit, umiejętności nie pomogą Ci już w osiągnięciu sukcesu.
4. Opanowanie czegokolwiek do perfekcji wymaga około 10 000 godzin praktyki, a to nie lada wyczyn.
5. Miesiąc Twojego urodzenia może mieć ogromny wpływ na to, co osiągniesz.
6. Metody wychowawcze Twoich rodziców mogą radykalnie wpłynąć na to, jak duży sukces osiągniesz.
7. Rok Twojego urodzenia może być dla Ciebie zarówno darem, jak i przekleństwem.
8. To, skąd pochodzisz (geograficznie i kulturowo), może mieć szczególnie duży wpływ na to, co osiągniesz.
9. Jeśli dostrzeżemy znaczenie spuścizny kulturowej, będziemy mogli pomóc większej liczbie osób w dążeniu do sukcesu i zapobiec porażce.
10. Jeśli poznamy przyczyny nierównych szans, będziemy mogli stworzyć ludziom więcej możliwości odniesienia sukcesu.
11. Podsumowanie

Streszczenie

"Poza schematem" to badanie osób, które osiągnęły sukces (w matematyce, sporcie, prawie, czy jakiejkolwiek innej dziedzinie) tak niezwykły, że leży poza sferą normalnego doświadczenia. Często wydaje nam się, że Ci wybitni posiadają jakąś tajemniczą, wrodzoną zdolność, która pomaga im wznieść się na szczyt w swojej dziedzinie, ale inne czynniki, takie jak rodzina, kultura, a nawet data urodzenia, również mogą mieć ogromny wpływ na sukces.

Dla kogo?

  • Dla każdego, kto chce lepiej zrozumieć, czym jest sukces i jak go osiągnąć,

  • Dla nauczycieli, trenerów i innych osób zajmujących się szkoleniem,

  • Dla doradców i innych osób zainteresowanych reformą polityki.

O autorze

Malcolm Gladwell jest kanadyjskim dziennikarzem i autorem książek. Publikował między innymi do „New Yorkera". Jego reportaże o zachowaniu konsumentów, przestępczości w Nowym Jorku czy testach osobowości zdradzają zamiłowanie do socjologii, psychologii i marketingu. Wszystkie książki Gladwella okazywały się wielkimi bestsellerami, a magazyn „Times" uznał go za jednego ze 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Ostatnio prawa do książki Błysk! kupiła nawet wytwórnia filmowa Universal. Gladwell pisze żywo i wciągająco, dzięki czemu szybko zyskał status guru w środowiskach marketingowych.