logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Strategia

3 kluczowe elementy dobrej strategii

Strategia
Źródło:



Wiele "strategii" jest wypełnionych bzdurami i modnymi hasłami. Często skupiają się wyłącznie na celach (na przykład zwiększenie przychodów o 20%), nie skupiając się na tym, jak i po co w ogóle te cele osiągnąć.

Richard Rumelt wyznacza trzy kluczowe elementy dobrej strategii:

Diagnoza: To nie tylko zidentyfikowanie problemu, ale to również zrozumienie niuansów i ukrytych struktur, które go powodują. To także identyfikacja tego, co robią, a czego nie robią konkurenci.

Polityka przewodnia: Unikalne podejście, które przyjmiesz, aby rozwiązać ten problem. Nie jest to tylko zestaw celów, ale ramy, które informują o decyzjach dotyczących działań podejmowanych w celu ich osiągnięcia.

Spójne działania: Konkretne kroki wdrożenia twojej polityki przewodniej. Losowe taktyki nie wystarczą. Muszą one pasować do siebie, aby wspierać Twoją strategię.

Posłużmy się teraz przykładem największej firmy na świecie czyli firmy Apple. W 1997 roku, kiedy to Steve Jobs został ponownie CEO firmy, Apple była na skraju bankructwa:

Diagnoza: W 1997 roku Apple miało dziesiątki produktów. Prawie żaden z nich nie przynosił zysków i nie było jasne, jaki problem rozwiązywał. Głównym problemem było to, że ich linia produktów była zbyt skomplikowana, zagmatwana i kosztowna w obsłudze.

Polityka przewodnia: Jobs zdecydował, że Apple skupi się na niewielkiej liczbie produktów i uczyni je wyjątkowymi. Celem było przywrócenie Apple jako marki kojarzącej się z jakością, innowacją i doskonałym doświadczeniem użytkownika. Ponadto postanowiono poczekać na kolejną znaczącą technologiczną okazję, przed wprowadzeniem nowych produktów.

Spójne działania: Jobs zasłynął z ograniczenia linii produktów Apple z kilkudziesięciu pozycji do zaledwie czterech. Potem czekał latami, zanim wykorzystał kolejną wielką szansę i wprowadził na rynek iPoda (i iTunes). Potem iPhone’a. Potem iPada. A potem Apple Watch.

Ich strategia nie sprowadzała się do "osiągania zysków poprzez doskonałość zorientowaną na klienta". Zamiast tego była konkretna. I nadal, po 25 latach od tamtej chwili, kolejne decyzje biznesowe są podejmowane w oparciu o tą strategię.

Mimo że Apple już nie ma tylko 4 produktów, to wciąż opóźnia wprowadzanie nowych produktów na rynek. Weźmy na przykład okulary VR. Te istnieją już od lat. Apple zwlekało z wprowadzeniem na rynek własnych okularów VR dopóki nie poczuło, że mogą dostarczyć wyjątkowe doświadczenie związane z korzystania z tego produktu.

Jak widzisz dobrze przemyślana strategia może zdziałać cuda.