logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Zniżka

Strategie promocyjne dla firm usługowych

Cena Oferta Wskazówka
Źródło:



Sklepy e-commerce bardzo często oferują zniżki na zakup swoich towarów. Taki Black Friday czy Cyber Monday to najlepszy w roku okres dla sklepów online jak i ich klientów.

Ludzie ogólnie dość dobrze rozumieją, że w przypadku towarów ktoś musie je wyprodukować, dowieźć, sklep musi je kupić i narzucić swoją marżę. Wszyscy uczestnicy tego łańcucha mają swoje koszty, które następnie przekładają się na cenę towaru. Dlatego klient widząc obniżkę dobrze rozumie, że ta przecena może być chwilowa i dlatego warto skorzystać z tej okazji.

Wielu usługodawców niestety też bierze udział w tej "zabawie" i często z okazji Black Friday/Cyber Monday obniża znacząco swoje ceny, licząc na szybki dopływ gotówki pod koniec roku. Tylko czy to oby na pewno dobra strategia?

Cena usługi

W przypadku usług cena dość rzadko wynika z kosztów jej wytworzenia (albo wynika nie tylko z kosztów). Częściej cena jest pochodną tutaj z przyjętego modelu biznesowego, a zdecydowana większość ludzi nie pojmuje mentalnie kosztu wytworzenia ani wartości usługi. No bo jak inaczej nazwać sytuację taką, że firma bez mrugnięcia okiem wyda 100 tysięcy złotych na zakup drogiej maszyny, ale będzie żałowała wydania 10 tysięcy złotych na jej konfigurację. A przecież bez tej usługi konfiguracji sama maszyna jest nic nie warta.

Przeceny działają w handlu, bo ludzie rozumieją system wyceny oparty na narzucie ponad koszt wytworzenia. W przypadku usług z kolei, większość ludzi uważa, że ceny usług (np. kursów internetowych) są zmyślone i nie wynikają z niczego innego niż z chciwości usługodawcy.

To sprawia, że jeśli na rynku pojawi się jakiś amator, który zaoferuje tą samą usługę za połowę ceny, to klient taką cenę dobrze zapamięta. Nieważne, że ten amator pewnie i tak nie dostarczy tego samego i wszyscy będą narzekać na jakość świadczonych przez niego usług.

Dlatego jeśli znacznie zaczniesz przeceniać swoje usługi z okazji wydarzeń takich jak Black Friday/Cyber Monday, to Twoim klientom bardzo trudno będzie później zaakceptować normalne ceny.

Jakie więc strategie promocyjne powinna stosować firma usługowa? Oto kilka pomysłów:

Strategia 1: W ogóle nie przeceniaj swoich usług.

Strategia 2: Zamiast przecen rób pakiety usługi popularnej z usługą mniej popularną, na promocji której Ci zależy.

Strategia 3: Stosuj nieregularne i bardzo rzadkie przeceny z okazji ważnych wydarzeń osobistych, branżowych, społecznych. To powinny być przeceny rzędu 10% czyli takich jakie robi np. firma Apple.

Strategia 4: Oferuj stałe zniżki, ale tylko dla nowych klientów (stały klient też musiał z tej zniżki skorzystać, więc będzie ją akceptował).

Strategia 5: Stosuj okazjonalne zniżki dla stałych klientów albo przy przedpłaceniu długiego okresu. W ten sposób promujesz lojalność i zniechęcasz nowych klientów do czekania na obniżkę.