Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Dickie Bush to jedna z tych osób, które potrafią pisać. Warto więc jest sobie wziąć do serca te oto 11 zasad efektywnego pisania:
#1. Pisanie to efekt uboczny
Najlepsze pisanie nie jest rezultatem. To efekt uboczny:
• Codziennej konsekwencji
• Długich spacerów
• Blokowania Internetu
• Wychwytywania pomysłów, gdzie to tylko możliwe
• Czytania źródeł wysokiej jakości
• Spędzania czasu bez telefonu
Zbuduj system pisania, który sprawi, że świetne pisanie będzie nieuniknione.
#2. Przestań szukać wymówek
Zasada "Zacznę pisać kiedy..." jest tylko formą odwlekania. Nie szukaj więc wymówki, że zaczniesz pisać:
• Kiedy pracy będzie mniej
• Kiedy poczujesz, że jesteś gotowy
• Po zakończeniu tego projektu
Zacznij już dziś.
#3. Nie pisz do wszystkich
Przestań próbować pisać coś dla wszystkich. Zamiast tego bądź konkretny i wskaż swojego idealnego czytelnika:
• Używaj konkretnych przykładów
• Rozwiąż konkretny problem
• Odblokuj konkretną korzyść
• Wywołaj konkretne emocje
• Zachęć do konkretnego działania
Konkret zawsze wygrywa.
#4. Nie myśl o tym, jak o pisaniu
Zacznij myśleć o swoim pisaniu jak o startupie:
• Wyślij MVP (minimum viable product – minimalna wersja produktu)
• Rozmawiaj z użytkownikami
• Ustal priorytety dystrybucji
• Rozwiązuj konkretne problemy
• Skup się na doświadczeniu czytelnika
• Powiedz coś innego, nie lepszego
Czuj się jak dyrektor generalny firmy.
#5. Copywriting jest prosty
Copywriting jest naprawdę prosty. Sprowadza się do:
• Wskazania konkretnego problemu
• Wskazania konkretnych korzyści z jego rozwiązania
• Pozycjonowania produktu jako oczywistego rozwiązania
Jeśli jakikolwiek tekst nie mieści się w jednym z tych 3 przedziałów, należy go odrzucić.
#6. Pisz o dwóch rzeczach
Powinieneś napisać o 2 rzeczach:
• Rzeczach, które są dla Ciebie oczywiste teraz, ale nie były takie 2 lata temu
• Rzeczach, które teraz są dla Ciebie niejasne, ale które chcesz lepiej zrozumieć za 2 lata.
Jest to prosty sposób na ciągłe uczenie się przy jednoczesnym budowaniu wiarygodności.
#7. Pisanie i redagowanie to różne procesy
"Pisanie" to przede wszystkim dodawanie - przenoszenie surowego materiału z głowy na stronę.
Na tym etapie nie należy korzystać z przycisku backspace/delete.
"Edycja" to odejmowanie.
Na tym etapie należy używać klawiszy backspace/delete i usunąć wszystko co niepotrzebne.
#8. Nie musisz być ekspertem
Żeby o czymś pisać, to wcale nie musisz być w tym ekspertem.
W rzeczywistości ludzie mają trudności z uczeniem się od ekspertów (ponieważ są zbyt daleko do przodu).
Łatwiej jest uczyć się od kogoś, kto jest o krok przed tobą.
Zacznij więc uczyć się rzeczy i przekazywać je tym, którzy są na tej samej ścieżce co Ty.
#9. Chwytaj pomysły
Jeśli chcesz pisać konsekwentnie, musisz zbierać pomysły. I to wszędzie:
• Szybkie nagrywanie na telefonie
• Tablice pod prysznicem
• Notatniki w każdym miejscu domu i pracy
Gdy Twój umysł zaufa, że możesz mieć pomysły wszędzie, będzie mógł być kreatywny - i wkrótce poczujesz się "przytłoczony" pomysłami.
#10. Pisanie Cię rozwinie
Jeśli chcesz się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności, to pisanie jest do tego najlepszym narzędziem. Dzięki pisaniu:
• Jaśniej myślisz
• Nawiązujesz nowe przyjaźnie
• Rozwijasz konsekwencję
• Uczysz się nowych tematów
• Zwiększasz swoją świadomość
Pisanie to taka podstawowa umiejętność, którą można zastosować wszędzie. Ciężko znaleźć coś podobnego, co Cię tak rozwinie.
#11. Bądź zrozumiały, a nie przemądrzały
Pisząc nie udawaj mądrzejszego niż jesteś. Pisz zrozumiale. Tak, aby każdy mógł Cię zrozumieć.
Nie używaj specjalistycznych słów i żargonu technicznego. To prowadzi do dezorientacji.
A gdy czytelnik jest zdezorientowany, wraca do TikToka i Netflixa.