Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Opowiadanie historii to najpotężniejsza umiejętność, jakiej możesz się nauczyć. A każda wspaniała historia ma ten sam format.
Zauważ, że najlepsze firmy nie sprzedają produktów ani usług. One opowiadają historie, które zmieniają ich odbiorców. I są za to kochane. Jeśli piszesz online, możesz zrobić to samo.
Oto skuteczne ramy, dzięki którym możesz stworzyć niesamowicie przekonującą opowieść ze swoimi treściami:
Opowiadanie historii sprowadza się do trzech elementów:
• Główny bohater czegoś chce, lecz napotyka problem.
• Spotyka przewodnika, który daje plan i wskazuje mu drogę do celu.
• Działanie pomaga osiągnąć cel i kończy się sukcesem.
1. Główny bohater
Ty nie jesteś bohaterem. To Twój czytelnik nim jest.
Ty jesteś "tylko" przewodnikiem (jak Joda dla Luke'a czy Gandalf dla Frodo).
2. Pragnienia odbiorcy
Każdy pragnie dwóch rzeczy: rozwijać się i przetrwać.
Postaraj się, by Twoje historie pomagały odbiorcy w obu tych rzeczach.
Dowiedz się jak Twoja treść pomaga Twojemu czytelnikowi, aby pomóc my się rozwijać i przetrwać.
3. Problem
Problemy składają się z warstw. Większość skupia się na rozwiązywaniu tylko tych problemów zewnętrznych, a to błąd, bo problemy zewnętrzne wywołują problemy wewnętrzne.
Oto kilka przykładów:
Problem zewnętrzny: Potrzebuję więcej pieniędzy.
Problem wewnętrzny: Jestem uwięziony w pracy na etacie.
Problem zewnętrzny: Zmaganie się ze złym nawykiem.
Problem wewnętrzny: Poczucie porażki.
Spróbuj odkryć wewnętrzne problemy odbiorcy i pisz o nich.
4. Zejdź głębiej
Wspaniała opowieść porusza problem większy niż jednostka. Te idee nas jednoczą i mają charakter filozoficzny. Dlatego poruszaj problemy, które dotyczą nas wszystkich np.:
Pieniądze – każdy zasługuje na wolność.
Nawyki – uświadom sobie swój potencjał.
Randki – znajdź swoją druga połówkę.
5. Czarny charakter
Każda dobra historia ma czarny charakter.
Oto cztery cechy stojące za każdym złoczyńcą w dobrej historii:
• Główna przyczyna (gniew = skutek, porażka = przyczyna).
• Możliwość utożsamiania się ze złoczyńcą.
• Jest tylko jeden główny czarny charakter.
• Prawdziwość.
Złoczyńca wywołuje problem i nadaje kontrastu opowieści np.:
• Bitcoin przeciwko centralizacji
• Trump przeciwko strzyżeniom włosów
• Sukces Apple wynikał ze skomplikowania i złożoności komputerów (oni to wszystko uprościli)
6. Przewodnik
Stań się przewodnikiem, a nie typowym guru (tych drugich jest bardzo wielu). Postaw na empatię (spraw, by Twój czytelnik poczuł się dostrzeżony, usłyszany i zrozumiany) oraz na wiarygodność (dowodnij że pomagasz, pokaż dowód społeczny).
7. Plan
Opowiadana przez Ciebie historia musi układać się w pewną całość. Następnym etapem jest więc plan uzyskania wyników czyli treść historii powinna pokazywać jak Twój czytelnik przejdzie z punkty A, gdzie teraz jest, do punktu B czyli tam gdzie chciałby się znaleźć.
Historię najlepiej opowiadać z dwóch perspektyw:
• Unikanie porażki
• Osiąganie sukcesu
8. Porażka
Słyszałeś o teorii perspektywicznej? Mówi ona o tym, że dla ludzi unikalnie strat ma większe znaczenie niż osiąganie zysków. Zidentyfikuj więc największy próg bólu odbiorcy, np. utknięcie na etacie i praca od 8 do 16 - tak przyciągniesz uwagę. Pamiętaj jednak, żeby z tym bólem nie przesadzić, bo odstraszysz odbiorcę.
9. Sukces
Sukces to końcowa część opowieści. Zademonstruj efekty zamiast używać słów. Pokaż im co oznacza sukces. Powiąż to z wielkimi pragnieniami takimi jak:
• Status
• Wolność
• Osiągnięcie celu
10. Transformacja
Każda wielka historia kończy się transformacją bohatera. Zbuduj swoją historię uwzględniając w niej transformację. Pokaż zmianę i proces przejścia z punktu A do punktu B.