Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Efekt nostalgii czyli dlaczego wydajemy więcej, gdy wspominamy naszą przeszłość
Strategia Taktyki sprzedażoweŹródło:
Wyobraź sobie taką sytuację. Wracasz na weekend do rodzinnego miasta, aby odwiedzić swoich rodziców. Jedziesz już 4 godziny i zaczyna burczeć Ci w brzuchu.
Zatrzymujesz się więc w przydrożnej knajpce, aby coś zjeść.
Po zjedzeniu burgera i frytek, kelnerka pyta, czy masz ochotę na kawałek domowej szarlotki na deser.
Szarlotka dopiero co została wyjęta z pieca, a zapach cynamonu i słodkich jabłek wypełnia całą restaurację.
Nagle przenosisz się mentalnie w czasie.
Stoisz w kuchni ze swoją babcią, pomagając jej upiec szarlotkę. Twoje wspomnienia powracają, chociaż nie jadłeś babcinej szarlotki już od wielu lat.
Mimo, że jesteś już najedzony, zamawiasz kawałek ciasta, a do Twojego rachunku kelnerka dolicza 25 zł.
Nie planowałeś dzisiaj jeść szarlotki. Co się więc zmieniło?
Psychologia efektu nostalgii
Jesteśmy istotami społecznymi. Chcemy być blisko innych ludzi i czuć się połączeni z nimi.
A jeśli chcesz, aby aby ludzie poczuli się połączeni to pomóż im powrócić do miłych wspomnień z przeszłości.
Nostalgia napełnia nas poczuciem więzi i przynależności. A ponieważ te uczucia zaspokajają nasze podstawowe potrzeby, postrzegamy pieniądze jako mniej ważne i pożądane.
Kiedy więc czujemy nostalgię, łatwiej rozstajemy się z pieniędzmi i wydajemy więcej.
Właśnie dlatego sprytni marketerzy wplatają obecnie we wszystko elementy przeszłości. Na przykład firmy farmaceutyczne wykorzystują piosenki z lat 70. w swoich reklamach, aby przemówić do osób z wyżu demograficznego.
Emocje kierują naszymi decyzjami zakupowymi. Wykorzystując siłę nostalgicznych wspomnień, możesz pomóc swoim klientom poczuć ciepłe, przyjemne uczucie więzi społecznych.
Co oznacza? Oczywiście większą sprzedaż u Ciebie.
A teraz kilka przykładów jak to można wykorzystać w praktyce:
#1. Modernizacja ikon z przeszłości (Technologia)
Przykład gry Pokemon. Kiedyś dostępna tylko na konsolę Nintendo. Po 20 latach od pierwowzoru gry powstała wersja wykorzystująca rzeczywistość rozszerzoną i w którą mogliśmy grać na naszych smartfonach (nie wiem czy jeszcze pamiętasz jak ludzie biegali po ulicach próbując złapać Pokemony swoimi telefonami).
Modernizując grę, w którą większość z nas uwielbiała grać w dzieciństwie, Pokémon Go wygenerował ponad miliard dolarów przychodu… i to w ciągu pierwszego roku.
#2. Wykorzystaj storytelling do wywołania pożądanych emocji (Reklama)
W sezonie świątecznym 2023 Amazon nawiązał współpracę z Hungry Man, aby opublikować reklamę zatytułowaną "Joy Ride".
Przedstawiała ona trzy dobre przyjaciółki w podeszłym wieku, które z utęsknieniem obserwowały dzieci zjeżdżające z góry na sankach. Było to coś, czego nie mogą już one robić ze względu na zaawansowany wiek.
Dopóki jedna z przyjaciółek nie kupiła poduszek do siedzenia od Amazon.
Gdy ze śmiechem zjeżdżają z górki, pokazywana jest scena z czasów, gdy były szczęśliwymi małymi dziewczynkami zjeżdżającymi na sankach po tym samym stoku.
Filmik możesz zobaczyć tutaj.
Wykorzystanie przez Amazon storytellingu do wywołania nostalgii i radości opłaciło się i to bardzo. Sprzedaż Amazona w czwartym kwartale wzrosła o 14%, osiągając wartość 170 miliardów dolarów.
#3. Sprzedawaj konkretnemu pokoleniu (Produkty)
Popularna w latach 90. marka Lisa Frank współpracowała w ciągu ostatnich kilku lat z wieloma odnoszącymi sukcesy firmami. Jedną z nich była firma Hotels.com.
Hotels.com oferował pokoje hotelowe tak kolorowe, jak z naszych dziecięcych marzeń. Tęczowe firany, kolorowe tapety, pościel w tęczowe serduszka i do tego mnóstwo dodatków kojarzących się z marką Lisa Frank.
A że milenialsi są wielkimi fanami przeszłości i, wraz z pokoleniem Z, są bardziej skłonni do kupowania czegoś, co budzi w nich nostalgię, to było pewne, że taka współpraca będzie korzystna dla obu stron.
A tak na marginesie - te dwa pokolenia (milenialsi i pokolenie Z) stanowią około 50% CAŁEGO rynku konsumenckiego.