Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Jeśli nie wiesz jak robić dobry content marketing to zobacz jak robi to konkurencja. Najczęściej łatwiej jest coś kopiować niż wymyślać na nowo.
A najłatwiejszym sposobem na opracowanie organicznej strategii treści jest przyjrzenie się temu, co przyciąga odbiorców konkurenta.
Alex Garcia pokazuje jak on analizuję strategię treści marki, jakich narzędzi używa i jak Ty możesz ich użyć do szpiegowania konkurencji.
Omówimy to na przykładzie sportowej marki, która zajmuje się odzieżą do biegania. Alex jako konkurenta wytypował tutaj markę Tracksmith i to właśnie content marketing tej marki poddał analizie.
#1. Zacznij od danych
Krok pierwszy to zagłębienie się we wskaźniki wzrostu Tracksmith.
Dzięki narzędziu Social Blade Alex mógł zobaczyć wzrost liczby odbiorców Tracksmith na różnych platformach.
W danych tych Alex szukał anomalii, które spowodowały wzrosty liczby obserwujących użytkowników.
Tak właśnie odkrył, że Tracksmith pomiędzy 22 a 29 stycznia 2024 roku zyskał aż 11 210 nowych obserwujących.
Warto więc sprawdzić, skąd taki przyrost.
#2. Analiza najskuteczniejszych treści konkurencji
Do tego Alex Garcia wykorzystuje narzędzie Viral Findr.
Wystarczy wpisać nazwę Tracksmith, a w jednym miejscu zgromadzone zostaną treści, które miały największy wpływ na konto.
Warto zwrócić tu uwagę na następujące rzeczy:
• Typy treści (treści generowane przez użytkowników, historia marki)
• Formaty treści (wideo, obraz)
• Cel treści (świadomość marki, zaangażowanie, konwersja)
• Historia treści (tematy, motywy)
Następnie należy poszukać wspólnych mianowników.
W przypadku Tracksmith okazało się, że najlepsze posty to:
• Rolki na Instagramie
• Z historią marki
• Treści mające na celu zwiększenie świadomości marki
• Wszystko co było tworzone w ramach kampanii "Z miłości do biegania"
#3. Jak skalować?
Mając już te dane Alex następnie korzysta z narzędzia SparkToro, aby zagłębić się w dane demograficzne odbiorców Tracksmith. Dzięki temu jest w stanie zidentyfikować zainteresowania odbiorców, prowadzone przez nich rozmowy i konta społecznościowe, które ci użytkownicy obserwują.
Na przykład w przypadku Tracksmith okazało się, że 44% tych odbiorców śledzi również Runner's World.
Alex sprawdził więc Runner's World ponownie w ViralFindr, aby zobaczyć ich najskuteczniejsze treści.
Tutaj również powinno się obserwować te same rzeczy czyli typy treści, formaty treści, cele treści i historię treści.
A następnie znów trzeba szukać wspólnych mianowników. W przypadku Runner's World są to:
• Grafika
• Wiadomości i historie
• Posty zwiększające świadomość
• Nagłówki związane z historią biegania
Oczywiście te same czynności należy powtórzyć dla wszystkich kont wymienionych w SparkToro.
#4. Strategia inżynierii odwrotnej
Dzięki przeprowadzonej analizie zarówno bezpośrednich konkurentów, jak i konkurencji pośredniej, można wyciągnąć wnioski dotyczące preferencji i zachowań Twojej grupy docelowej.
Wiemy na przykład:
• Jakie rodzaje treści lubią konsumować Twoi odbiorcy lub podobni odbiorcy?
• Z jakich formatów treści korzystają Twoi odbiorcy lub podobni odbiorcy?
• Jaka jest najlepsza treść dla określonych celów? (Na przykład: świadomość, sprzedaż)
• Jakie historie rezonują z Twoimi lub podobnymi odbiorcami?
Dzięki tym odpowiedziom możesz dostosować strategię tworzenia treści do zainteresowań Twoich docelowych odbiorców, co zwiększa prawdopodobieństwo zaangażowania i wspiera lojalną społeczność wokół Twojej marki.
Zamiast strzelać w ciemno post po poście, możesz określić strategię opartą na danych, na której możesz się oprzeć.