logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Innowacje

Innowacje, które mogą zabić Twoją firmę

Innowacje Strategia
Źródło:



Aż 52% firm, które w 2000 roku znajdowały się na liście Fortune 500 (500 największych firm) zbankrutowało do 2020 roku. A zatem większość z tych największych firm upadła w ciągu zaledwie dwóch dekad.

Ogólnie firmy mają dwie opcje, aby pozostać lub stać się istotnymi:
Podtrzymywanie innowacji. Tworzysz sukcesywnie lepsze produkty, za które możesz pobierać więcej pieniędzy od swoich obecnych klientów.
Przełomowe innowacje. Tworzysz produkty tańsze i bardziej dostępne dla osób spoza obecnego rynku, co wypycha z rynku obecne produkty. Albo całkowicie zmieniasz technologię lub formę produktu, aby zrobić go znacznie lepszym.

Przykłady takiego działania

• Pojawiła się Toyota i sprawiła, że samochody na benzynę stały się tańsze (zwiększyła się też ich niezawodność). Ford musiał zdecydować, czy próbować konkurować (#2), czy produkować coraz większe samochody i SUV-y (#1). W międzyczasie Tesla zainwestowała w elektryczne, futurystyczne samochody i stała się warta więcej niż wszystkie inne firmy produkujące samochody benzynowe razem wzięte.

Kodak produkował aparaty na kliszę i co roku skupiał się na ich ulepszaniu. Nikon, Canon, Fuji i Sony zainwestowały w tworzenie aparatów cyfrowych i "zabiły" Kodaka.

Google skupiło się na zarabianiu większych pieniędzy na wyszukiwaniu. Pomimo posiadania większej ilości danych do szkolenia sztucznej inteligencji niż ktokolwiek inny, startup OpenAI stworzył ChatGPT i zastępuje nim potrzebę wielu wyszukiwań w Google, ponieważ ChatGPT daje bardziej szczegółowe odpowiedzi.

Lockheed Martin i Boeing wyprodukowały niesamowicie drogie rakiety i satelity. Pojawił się SpaceX, który uczynił je znacznie tańszymi i nadającymi się do ponownego użycia. SpaceX wystrzelił już więcej satelitów niż wszystkie inne firmy razem wzięte (co również wpłynęło na rynek dostawców usług internetowych dzięki Starlinq).

Jeśli zatem firma nie wprowadza nowych przełomowych innowacji, to z czasem pojawia się ktoś inny i wyeliminuje ją z rynku.

Tymczasem większość firm skupia się na podtrzymywaniu innowacji. Dlaczego? Bo…

Firma to zbiór jednostek

Wszystkie osoby w firmie skupiają się na gromadzeniu krótkoterminowych dowodów osiągnięć. Najważniejszy jest więc zatem zysk w tym kwartale lub najdalej w tym roku.

Pracownicy i kadra kierownicza często otrzymują premie roczne. Aby zmaksymalizować zysk (i swoje premie), koncentrują się na ulepszaniu obecnych produktów dla obecnych klientów i pobierają za to więcej pieniędzy. Przykładem na to jest iPhone. iPhone 4 kosztuje od 199 do 299 dolarów. iPhone 15 kosztuje od 899 do 1599 dolarów. Konsumenci chętnie za to płacą, bo iPhone 15 jest o wiele lepszy.

Jednak wiele firm zaniedbuje inwestowanie w długoterminowe, ryzykowne przedsięwzięcia, które mogłyby uczynić ich produkty tańszymi i bardziej dostępnymi (ale często gorszymi) lub zupełnie innymi (i często lepszymi).

Tymczasem startupy są początkowo mniej skoncentrowane na zyskach.

Dla nich krótkoterminowym osiągnięciem jest zdobycie jakiegokolwiek udziału w rynku. A głodni, młodzi założyciele tych firm często kierują się długoterminowymi wizjami dużych wypłat, a nie krótkoterminowymi niewielkimi zyskami.

Wniosek

Potrzebujesz obu typów innowacji:
Podtrzymywania innowacji w celu utrzymania lub zwiększenia zysków i zadowolenia klientów.
Przełomowych innowacji, które pozwolą Ci utrzymać się na rynku lub wyprzedzić konkurencję i zachwycić nowych lub istniejących klientów.