Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'"Rób mniej" czyli niestandardowa strategia budowania przewagi konkurencyjnej
Model biznesowy Przewaga konkurencyjna StrategiaŹródło:
Wiele osób myśli, że aby pokonać konkurencję, trzeba "robić więcej" niż ona. Jeśli konkurencja oferuje 3 rodzaje usług, to my powinniśmy przynajmniej 4. Jeśli w konkurencyjnej firmie zatrudniają 10 osób, to my powinniśmy zatrudniać przynajmniej 11 itd.
Firmy, które chcą prześcignąć konkurencję w liczbie oferowanych usług, produktów czy zatrudnionych pracowników, przeznaczają na to zazwyczaj duże nakłady finansowe i energię swoich ludzi, ale często nie poprawiają dzięki temu swoich wyników.
Firmy, które ciągle chcą "robić więcej" najczęściej myślą defensywnie i nie patrzą przed siebie, tylko oglądają się na konkurencję.
Jaka jest zatem alternatywa wobec takiej metody rywalizacji z konkurentami? Zamiast ciągle robić więcej, trzeba działać dokładnie odwrotnie, czyli robić mniej.
"Robienie mniej" polega na tym, żeby budować swoją przewagę konkurencyjną właśnie przez robienie mniej od konkurentów.
Sprowadza się to głównie do rozwiązywania podstawowych problemów klienta, oferowaniu najprostszych wersji produktów i usług. Innymi słowy - rób to, co jest najprostsze i najbardziej potrzebne, a trudniejsze rzeczy zostaw konkurencji.
Dlaczego warto "robić mniej"?
• Skupianie się na zaspokojeniu podstawowych potrzeb klienta - jest to dużo łatwiejsze niż zaspokajanie nietypowych czy większych potrzeb klienta.
• Możliwość poszerzenia bazy klientów - jeśli oferujesz usługi lub produkty zaspokajające najbardziej elementarne potrzeby klientów, to tym samym kierujesz swoją ofertę do dużej grupy klientów. Tym samym łatwiej znaleźć Ci będzie klienta.
• Mniejsze koszty - firmy, które skupiają się na najprostszych produktach, ponoszą mniejsze koszty ich wytworzenia. Mogą dzięki temu sprzedawać swoje produkty taniej od konkurencji, nie prowadząc przy tym wojen cenowych.
Przykłady firm, które "robią mniej"
• Flip - firma stworzyła kamerę, która miała bardzo niewiele funkcji. Służyła ona praktycznie tylko do nagrania filmu i "zrzucenia" go na dysk komputera. Produkt tak dobrze się sprzedawał, że firma Flip zdobyła w ciągu kilku lat kilkanaście procent rynku!
• Southwest Airlines - firma lotnicza, która maksymalnie zmniejszyła liczbę usług oferowanych w związku z podróżowaniem (np. nie podawali posiłków w trakcie lotu). Southwest stała się największą linią na świecie pod względem liczby obsłużonych pasażerów w lotach krajowych.