Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Jak sprawdzić czy Twój pomysł na biznes jest dobry? Dobry, czyli taki, który ma szansę na sukces rynkowy.
Zanim zaczniesz wydawać fortunę na coś co może okazać się rynkową klapą, warto przetestować swój pomysł i sprawdzić czy ma on jakieś szanse powodzenia.
W tym całym testowaniu chodzi o to, żeby zebrać jak najbardziej precyzyjne informacje zwrotne od… Twoich przyszłych klientów. Wtedy będzie Ci łatwo ocenić czy warto swój pomysł na biznes realizować.
Poznaj zatem 4 sposoby walidacji pomysłu na biznes:
Sposób #1: Zapytaj ludzi, co sądzą o Twoim pomyśle
Nie każdy chce się dzielić swoim pomysłem na biznes, myśląc, że ktoś go "podkradnie". Prawda jest jednak taka, że sam pomysł to co najwyżej 1% sukcesu. Liczy się jego wykonanie.
Nie obawiaj się więc pytać o opinie ludzi o swoim pomyśle i zbieraj informacje z rynku. Warto jednak pozostawić sobie prawo do narzucania swojej wizji.
Pamiętaj też, że sam opis tego co chcesz zrobić może spotkać się z niezrozumieniem ludzi. Oni na pewno bardziej entuzjastycznie podejdą do istniejącego produktu (nawet w wersji okrojonej) niż do opis samych funkcjonalności tego produktu.
A oto kilka pomysłów jak zbierać opinie ludzi:
• Ankiety - możesz je rozesłać w newsletterze czy umieścić w swoich mediach społecznościowych.
• Grupy facebookowe związane z tematyką produktu - warto się do nich zapisać i tam zadawać pytania.
• Darmowe ogłoszenia - jest wiele serwisów ogłoszeniowych (i to całkowicie darmowych), w których możesz poszukać ludzi i poprosić ich o opinię.
• Płatna reklama na Facebooku - Facebook pozwala dotrzeć do precyzyjnie wybranej grupy osób, a więc Twoich idealnych klientów.
Sposób #2: Crowdfunding - poproś ludzi o pieniądze
Wszelkie deklaracje i pozytywne opinie o Twoim przyszłym produkcie (zwłaszcza te pochodzące od członków rodziny i znajomych) mogą okazać się niewiele warte. Dopiero faktyczne wyjęcie pieniędzy z portfela oznacza mocny głos popierający Twój pomysł na biznes.
Warto więc wrzucić pomysł na serwis crowdfundingowy (np. KickStarter). Dzięki temu przekonasz się jaki jest odzew na Twój pomysł. Zyskasz też całkiem sporą reklamę.
Sposób #3: Upozoruj sprzedaż
Stwórz reklamę, która przekieruje użytkownika na Twoją stronę sprzedażową produktu. Na tej stronie ten użytkownik będzie mógł się zapoznać z funkcjonalnościami Twojego produktu, jego ceną itd. Jeśli klient wypełni formularz zamówienia i będzie chciał przejść do płatności, to możesz być pewny, że jest realnie zainteresowany Twoim produktem.
Oczywiście Ty tego produktu jeszcze nie masz. Możesz więc na pewnym etapie zamówienia poinformować potencjalnego klienta, że np. produktów nie ma fizycznie na magazynie. Wiele osób testujących pomysł na biznes wyświetla też wtedy komunikat o błędzie i przeprasza potencjalnego klienta za zaistniałą sytuację.
Możesz też poinformować klientów, że jest to przedsprzedaż produktu. Oni kupują taniej, ale produkt będzie dostępny za jakiś czas. A jeśli pomysł nie wypali, to zwracasz pieniądze tym osobom.
Sposób #4: MVP
MVP to skrót od angielskiego wyrażenia "Minimum Viable Product" czyli taka minimalna wersja produktu (nie posiadająca jeszcze wszystkich funkcjonalności) jaką firmy wypuszczają na rynek, aby sprawdzić czy produkt się przyjmie.
W ten sposób "nie topisz" pieniędzy w wytworzenie pełnoprawnego produktu (jeśli pomysł okaże się klapą) i przy okazji zdobywasz opinie klientów na jego temat.
Te opinie klientów pozwolą Ci także zorientować się, w którą stronę warto rozwijać produkt (na co warto postawić, a z czego warto zrezygnować).