Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Większość sklepów od czasu do czasu robi przeceny i obniża ceny na swoje produkty.
Jak to robić właściwie?
Załóżmy, że chcesz przecenić jedną z czerwonych sukienek przed wprowadzeniem nowej kolekcji do sklepu. Próbujesz zdecydować, jak właściwie zapisać ceny sprzedaży i wymyślasz trzy opcje:
• Czerwona sukienka - 90 zł, poprzednia cena 120 zł
• Czerwona sukienka - 90 zł,
• Czerwona sukienka -
Okazuje się, że trzecia opcja jest najlepsza. Dowiedz się dlaczego.
Wskazówka
Ceny obniżone należy podawać po prawej stronie ceny oryginalnej (tej sprzed obniżki).
Rekomendacja
Gdy oferujesz umiarkowany rabat (~30%), zapisz cenę po rabacie po prawej stronie ceny oryginalnej (np. "Było 10 zł, teraz tylko 7 zł"), a nie po lewej (np. "Teraz 7 zł, było 10 zł").
Wtedy ludzie będą postrzegać zniżkę jako większą i będą bardziej skłonni kupić produkt (w porównaniu do sytuacji, kiedy cena po rabacie byłaby zapisana z lewej strony).
W przypadku bardzo wysokich (85% lub więcej) lub małych (poniżej 10%) obniżek, ta strategia przynosi odwrotny skutek. W tych przypadkach należy umieścić cenę po rabacie po lewej stronie ceny oryginalnej.
Wnioski
W przypadku umiarkowanej zniżki (~30%), gdy cena po rabacie jest umieszczona po prawej stronie ceny oryginalnej, ludzie postrzegają to jako lepszą okazję i są bardziej skłonni kupić produkt.
W ramach serii 7 eksperymentów i badań terenowych, gdy naukowcy umieścili cenę obniżoną o około 30% po prawej (a nie po lewej) stronie pierwotnej ceny, ludzie:
» Uznali odtwarzacz Blu-ray za 349,99 USD sprzedawany w promocji za 239,99 USD aż o 27,1% bardziej wartościowy i byli 39,2% bardziej skłonni go kupić.
» Oceniali promocję na telewizor HD jako o 30% bardziej wartościową i byli o 48,9% bardziej skłonni go kupić.
» Byli o 24,3% bardziej skłonni kupić robot kuchenny i dwukrotnie bardziej skłonni wybrać drewnianą łyżkę.
Efekt znika, gdy rabat wynosi tylko 10% lub gdy obniżka jest prezentowana jako procentowy rabat (np. „teraz -25%”).
Efekt ulega odwróceniu w przypadku:
» Bardzo niskich rabatów (np. 4%), ponieważ ludzie uważają je za zbyt mało atrakcyjne.
» Bardzo wysokich rabatów (np. 85%), ponieważ ludzie kwestionują jakość produktu.
Dlaczego to działa?
Oceniamy wartość rabatu, porównując cenę pierwotną i cenę sprzedaży.
Łatwiej jest nam obliczyć różnicę, gdy większa liczba pojawia się przed mniejszą, ponieważ odpowiada to typowemu formatowi odejmowania liczb.
Gdy rabat jest zaokrąglony (np. 10%) możemy go łatwo obliczyć niezależnie od kolejności, w jakiej ceny są wymienione.
Jeśli rabat jest umiarkowanej wielkości, ale nie jest łatwy do obliczenia w głowie, pomijamy obliczenia i zakładamy, że rabat wynosi około 10%.