logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Efekt autorytetu

Jak wykorzystać efekt autorytetu w sprzedaży?

Case Study Taktyki sprzedażowe
Źródło:



Wyobraź sobie taką sytuację. Skończyła Ci się pasta do zębów. Rano po prostu wycisnąłeś z tubki ostatnie resztki. Przypomniałeś sobie o tym w pracy, że wieczorem i rano nie będziesz miał czym umyć zębów.

Postawiasz więc wracając z pracy wstąpić do drogerii, w której zawsze robisz zakupy. Okazuje się jednak, że Twojej ulubionej pasty do zębów już nie ma. Nie masz czasu jeździć po sklepach, bo obiecałeś żonie być dzisiaj wcześniej w domu. Musisz więc kupić… inną pastę.

Ale przecież nie wybierzesz pierwszej lepszej. Co to, to nie. Zaczynasz więc skanować półki i zauważasz inną markę, którą pamiętasz, że jeden z Twoich ulubionych podcasterów o zdrowym stylu życia polecił w swoim programie kilka odcinków temu.

Albo to, albo marka, której zupełnie nie znasz.

"To oczywiste" myślisz, chwytając polecaną przez podcastera pastę do zębów i kierując się do kasy.

Co przekonało Cię do zakupu polecanej pasty do zębów, a nie innych marek?

To właśnie efekt autorytetu (ang. authority bias) sprawił, że ludzie często podążają za rekomendacjami, gdy pochodzą one od osób z autorytetem.

Czas na trochę historii. W 1961 roku psycholog Stanley Milgram przeprowadził słynny już dziś eksperyment na Uniwersytecie Yale.

Uczestników badania przywitali badacze ubrani w białe fartuchy (zaufany strój noszony przez naukowców). Następnie uczestników podzielono na 2 grupy:
• "Nauczycieli"
• "Uczących się"

Nauczyciele mieli za zadanie zadawać uczącym się pytania i podawać im wstrząsy elektryczne za każdą błędną odpowiedź, zwiększając napięcie przy każdym kolejnym błędzie.

Nauczyciele nie wiedzieli jednak, że uczący się byli częścią eksperymentu i udawali swoje reakcje.

Jednak pomimo krzyków "bólu" i błagań uczących się o zaprzestanie… 65% nauczycieli podało maksymalne napięcie wyłącznie dlatego, że badacze im to nakazali.

Dlaczego? Istnieją dwie możliwe odpowiedzi.

Po pierwsze, od najmłodszych lat jesteśmy warunkowani, aby słuchać i szanować autorytety.

Po drugie, podejmowanie decyzji jest umysłowo obciążające i czasochłonne.

Dlatego efekt autorytetu prawdopodobnie jest tutaj taką drogą na skróty do podejmowania decyzji, ponieważ osoby, które mamy w zwyczaju słuchać i którym ufamy, wykonały za nas intelektualną pracę.

Dlatego wplatanie autorytetów w kampanie marketingowe może być niezwykle skuteczne.

Trzeba to tylko robić etycznie - żadnych wstrząsów elektrycznych :-)

Jak to może wyglądać w praktyce? Oto kilka przykładów wykorzystania efektu autorytetu w sprzedaży:

#1. Nawiąż współpracę z osobami, którym Twoja grupa docelowa już ufa [eCommerce]

W latach 80. Michael Jordan był wschodzącą gwiazdą koszykówki, który szybko stał się "autorytetem" w świecie sportu.

Nic więc dziwnego, że jego współpraca z borykającą się wtedy z problemami firmą Nike była (i nadal jest) kultowa.

Fani ufali kolekcji Air Jordan, ponieważ Michael był ekspertem w koszykówce (a przez skojarzenie również ekspertem od wysokiej jakości obuwia sportowego).

Pierwotnym celem Nike było osiągnięcie 3 mln dolarów sprzedaży w ciągu 3 lat. Udało im się jednak zarobić 126 mln dolarów już w pierwszym roku.

Ale nie musisz dzwonić do Michaela Jordana, aby czerpać korzyści ze współpracy.

Znajdź influencerów w swojej branży, z którymi możesz nawiązać współpracę, a których Twoja grupa docelowa postrzega jako autorytety.

Dzięki temu część ich autorytetu i wiarygodności przeniesie się na Ciebie przez skojarzenie.

#2. Stań się autorytetem w swojej branży [Tworzenie treści]

W Internecie jest mnóstwo osób, które nazywają siebie "ekspertami SEO".

Jednak Neil Patel zdołał wyróżnić się z tłumu i stać się uznanym (prawdziwym) ekspertem w dziedzinie SEO.

W dużej mierze jest to zasługa tego, że regularnie publikuje obszerne, niezwykle wartościowe i wysokiej jakości treści.

Nie tylko pokazuje to, że zna się na rzeczy, ale także pomaga mu wyprzedzać konkurencję i pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google dla tematów, które interesują jego grupę docelową.

Wszystko to razem przyczyniło się do ugruntowania jego pozycji jako autorytetu w zatłoczonej branży.

#3. Rekomendacje ekspertów [Przedsiębiorcy]

Niezależnie od tego, czy są to opinie klientów, czy logotypy znanych marek, z którymi współpracowałeś, strategicznie prezentuj te rekomendacje ekspertów wszędzie - na profilach społecznościowych, w newsletterze i na stronie internetowej.

Pokazując z jakimi znanymi firmami współpracujesz, stajesz się z miejsca autorytetem.