Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Mikro i małe firmy to aż 99,8% przedsiębiorstw w Polsce. Wielkość firmy jednak nie jest żadnym wyznacznikiem jej jakości.
Co zatem decyduje o sukcesie lub porażce małych biznesów?
Poznaj 5 najczęstszych błędów, przez które możesz stracić klientów:
Błąd #1: Oszczędzanie na wszystkim
Kontrola kosztów w firmie jest ważna, ale przesadne oszczędności często odbijają się na jakości usług.
Przykład? Firma, która nie chce zainwestować w nowoczesne terminale płatnicze czy nie zadba o estetykę swojej strony internetowej, traci na wiarygodności i wygodzie klienta.
Klient widzi oszczędności w postaci przestarzałego sprzętu czy kiepskiej jakości wizytówek – i czuje się zniechęcony.
Błąd #2: Brak inwestycji w relacje z klientem
Wiele firm traktuje reklamacje jako problem zamiast jako szansę na pokazanie swojej dbałości o klienta.
Odmowa przyjęcia reklamacji może wydawać się oszczędnością, ale w rzeczywistości zniechęca klientów, którzy oczekują wsparcia i gotowości do rozwiązania problemu.
Warto pamiętać, że utrzymanie lojalnego klienta jest tańsze niż zdobywanie nowych.
Błąd #3: Traktowanie klienta jako zło konieczne
Nieprzyjazna obsługa, brak zainteresowania i obrażona mina sprawiają, że klient czuje się niechciany.
Uprzejmość nic nie kosztuje, a jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie klienta.
Klienci oczekują profesjonalizmu i życzliwości – bez tego będą szukać innych miejsc do robienia zakupów.
Błąd #4: Brak szacunku dla klientów, zwłaszcza na rynku lokalnym
Monopol na lokalnym rynku może sprawiać, że przedsiębiorcy lekceważą klientów, bo "i tak nie mają gdzie indziej pójść".
Hydraulik, który zawsze się spóźnia i zostawia bałagan, nie przyciągnie lojalnych klientów.
Klienci pamiętają takie doświadczenia i przy pierwszej okazji chętnie skorzystają z usług konkurencji.
Błąd #5: Brak rozwoju i postępu
Stagnacja to jeden z największych wrogów małych firm. Przedsiębiorcy, którzy nie inwestują w szkolenia i rozwój swoich pracowników, zostają w tyle.
Przykład? Firma, która nie dba o szkolenie z zakresu obsługi klienta, naraża się na niezadowolenie klientów.
Bez rozwoju nie sprostasz nowym oczekiwaniom klientów i ryzykujesz utratę ich na rzecz bardziej innowacyjnej konkurencji.