logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Marketing szeptany

4 strategie na marketing szeptany

Marketing szeptany Taktyki marketingowe
Źródło:



Jeśli kiedykolwiek brałeś udział w szkoleniu marketingowym, to pewnie nie raz słyszałeś, że "marketing szeptany" jest najbardziej wartościowym kanałem marketingowym. A to dlatego, że ma ogromny wpływ na Twoją sprzedaż i praktycznie nic nie kosztuje.

Tyle, że ten kanał marketingowy pozostaje praktycznie nieuchwytny dla większości nowych firm, które startując mają małe budżety reklamowe. Dlatego jeśli nie masz dużych środków na marketing to spróbuj wykorzystać jedną z tych czterech strategii na marketing szeptany.

Strategia 1: Chcę być jak Ty

Wyobraź sobie, że zamówiłeś Ubera. Rozmawiasz ze kierowcą, który Cię wiezie i on wspomina Ci, że wynagrodzenie w Uberze jest dobre. Zastanawiasz się nad tym i po kilku dniach sam zapisujesz się jako kierowca do Ubera.

Albo rezerwujesz mieszkanie w Airbnb i widzisz, że lokal, który zamówiłeś jest mocno przepłacony. Sam masz wolne mieszkanie, więc w głowie świta Ci myśl, żeby wynajmować to mieszkanie poprzez Airbnb.

Jeszcze inny przykład. Strona Eventbrite informuje o wydarzeniach, które mają mieć miejsce niedaleko Twojego miejsca zamieszkania. Okazuje się, że aż 34% twórców wydarzeń powiedziało, że po raz pierwszy odkryli Eventbrite poprzez uczestnictwo w wydarzeniach stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.

Wracając do Airbnb. Ponad 90% ruchu trafiającego na stronę Airbnb są to osoby, które szukają mieszkania lub domu do wynajęcia. Twórcy serwisu sprytnie dodali jednak w prawym górnym rogu swojego serwisu przycisk pozwalający zgłosić swój mieszkanie lub dom do wynajęcia, który widoczny jest na każdej stronie. Ten prosty zabieg ma sprawić, że przeglądający oferty lokali do wynajęcia pomyśli sobie: "Mógłbym umieścić tu swoje ogłoszenie i zarobić trochę dodatkowej gotówki. Wygląda na to, że załatwię to jednym kliknięciem."

I jeszcze jeden przykład. Firma Square wprowadziła na rynek kwadratowy czytnik kart, który pozwalał na przyjmowanie płatności kartą kredytową z iPhone'a. Ich dyrektor operacyjny twierdzi, że około 1% osób, które kupiły czytnik Square, stało się później klientami Square! Pomyśl o tym... miliony ludzi każdego roku machało kartą kredytową na tych urządzeniach, a następnie otrzymywało paragon, na którym widniało logo Square obok loga firmy, od której faktycznie oni kupili produkt. Bum! Umieszczając swoją markę na paragonie, który został wysłany do klienta, byli w stanie sprowadzić dziesiątki tysięcy nowych klientów całkowicie za darmo.

Zastanów się w jaki sposób możesz wykorzystać podobne strategie w swojej firmie. W jaki sposób obecni klienci Twojej firmy mogą stać się ambasadorami Twojej marki?

Strategia 2: Powered by czyli zasilany/wspomagany/obsługiwany przez

Czy kiedykolwiek trafiłeś na stronę internetową z widżetem czatu i pod widżetem czatu jest napisane np. „Obsługiwane przez Crisp” lub „Obsługiwane przez Intercom”?

To doskonały przykład marketingu szeptanego! Udostępniając swoim obecnym klientom informację, że z tobą współpracują lub korzystają z twoich usług, każdej osobie odwiedzającej ich witrynę, zapewniasz darmową ekspozycję przechodzącą "z ust do ust".

​Przykład: Start-up Superhuman zebrał 108 milionów dolarów dzięki tej strategii! Jest to aplikacja zwiększająca wydajność poczty e-mail, która umieszcza „Powered by Superhuman (z linkiem do ich strony internetowej)” w podpisie każdego e-maila wysyłanego z ich aplikacji.

Ich użytkownicy mają obsesję na punkcie aplikacji i często stają się jej ewangelistami. Tak bardzo, że nawet nie mają nic przeciwko pozostawieniu tej linii w podpisie. To miliony bezpłatnych wyświetleń każdego roku dla wszelkiego rodzaju potencjalnych użytkowników.

Innym przykładem jest LiveAgent, usługa wsparcia czatu na żywo, która w ten sposób pozyskuje aż 50% nowych użytkowników do swojej usługi.

Wskazówka dla Ciebie: jeśli zajmujesz się SaaS (oprogramowanie jako usługa), koniecznie musisz dowiedzieć się, jak wykorzystać ten growth hack na swoją korzyść. Nawet jeśli musisz płacić swoim użytkownikom za włączenie funkcji "powered by" na ich stronie lub profilach społecznościowych… to naprawdę warto.

Strategia 3: Odnieś się do odblokowania

Jest to bardzo powszechna strategia szeptana w przypadku aplikacji randkowych, newsletterów, a nawet marek CPG (Consumer Packaged Goods czyli pakowane dobra konsumpcyjne - produkty o krótkim okresie użytkowania i rozpoznawalnym opakowaniu, które klienci kupują regularnie). Po prostu poproś swoich użytkowników lub klientów, aby zaprosili swoich przyjaciół lub znajomych do skorzystania z Twojej usługi w celu odblokowania czegoś. Polecający użytkownicy mogą na przykład odblokować dodatkowe funkcje w Twojej aplikacji albo premię pieniężną albo cokolwiek innego co może być wartościowe dla nich.

Taką strategię zastosował między innymi Dropbox (firma świadczy usługę polegającą na udostępnieniu przestrzeni dyskowej na serwerach firmy), dla którego aż 60% nowych klientów pochodziło z poleceń innych użytkowników. Dropbox zaoferował osobom, które polecały ich serwis dodatkowe 500MB przestrzeni dyskowej za każdego nowego poleconego użytkownika.

Wskazówka dla Ciebie: ​to rozwiązanie, z którego może korzystać każda firma. Wcale nie musi być to firma działająca w sieci. Na przykład możesz zaoferować gotówkę każdemu, kto poleci Twoje usługi albo zaoferować rabat na Twój kolejny produkt lub usługę.

Strategia 4: Zamień wejście w wyjście

Załóżmy, że otrzymujesz informacje od swoich użytkowników. Znalezienie sposobów na pokazanie tego gdzie indziej na potrzeby własnego marketingu to jeden z najlepszych trików marketingowych! O co tutaj chodzi?

Weźmy na przykład Pinteresta. Kiedy użytkownik przesyła obraz do Pinteresta, platforma natychmiast optymalizuje go pod kątem SEO, aby spróbować przyciągnąć do niego użytkowników z wyszukiwań w Google. W ten sposób Pinterest zmienił wyszukiwanie organiczne jako główne źródło ruchu na swoją stronę.

Innym przykładem jest serwis Databox (narzędzie do analizy biznesowej). Databox wprowadził funkcję, która pozwala zobaczyć, jak radzą sobie dane jednego klienta w porównaniu z innymi klientami. Biorą dane wejściowe od użytkownika i wykorzystują je do tworzenia większej ilości danych dla wszystkich użytkowników.