logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Lego

5 marketingowych lekcji od LEGO

Taktyki marketingowe
Źródło:



W 2003 roku duńska firma LEGO miała 800 milionów dolarów długu i była na skraju bankructwa. Udało się im jednak wyjść z kryzysu i do 2021 roku sprzedać towarów za ponad 7,7 miliarda dolarów.

Upadek LEGO przyszedł wraz z rozwojem cyfrowych gier wideo w latach 2000. Dzieci po prostu coraz mniej interesowały klocki, a coraz bardziej szły w stronę rozrywki cyfrowej.

Firma oczywiście zareagowała na to i zrobiła trzy rzeczy, które miały firmę uratować:
• Założyli swoją firmę produkcyjną, aby tworzyć programy telewizyjne, gry wideo i treści rozrywkowe (a wiesz jakie to kosztowne).
• Podwoili ilość rodzajów poszczególnych elementów LEGO, które produkowali. Miało to prowadzić do możliwości tworzenia fajnych nowych specjalistycznych zestawów, które można złożyć.
• Zbyt szybko rozbudowali Lego Land. Pierwszy Lego Land został otwarty w 1968 roku w Danii. W ciągu kilku lat otworzyli kolejne w Anglii, Stanach Zjednoczonych i Niemczech.

Te wszystkie zabiegi sprawiły, że… firma pogrążyła się w jeszcze większych długach. Firma po prostu zbytnio oddaliła się od tego, co sprawiło, że klienci pokochali LEGO.

Co zatem sprawiło, że firmie udało się wyjść obronną ręką z tak ciężkiej sytuacji?

Oto 5 wskazówek marketingowych od LEGO wraz z lekcją dla Ciebie:

1. Koncentracja na swoim podstawowym produkcie

LEGO powróciło do podstaw, wdrożło agresywne cięcia kosztów i pozbyło się nierentownych biznesów. Zmniejszono o połowę liczbę produkowanych elementów LEGO. Sprzedał cztery należące do firmy parki rozrywki LEGO LAND za prawie 460 milionów dolarów. Wstrzyno też działalność w zakresie oprogramowania komputerowego.

Lekcja dla Ciebie: Łatwo jest dać się ponieść najnowszym trendom - TikTok, Video, AI, PLG, Blockchain. Często lepiej jest podwoić to, co się sprawdza, zanim zainteresujesz się nowym kanałem.

2. Partnerstwo ze znanymi markami

Kiedy LEGO po raz drugi spróbowało swoich sił w tworzeniu treści, zamiast działać na własną rękę, oparło się na partnerze z ogromnym doświadczeniem w świecie rozrywki - Lucas Films.

Stworzyli serial animowany, który był emitowany w Cartoon Network: Star Wars - Revenge of the Brick!

Poszło im tak dobrze, że następnie wspólnie stworzyli grę wideo Lego Star Wars opartą na filmowej trylogii "Gwiezdnych wojen". Gra ta stała się jedną z najlepiej sprzedających się gier, jakie do tej pory wydano. LEGO powtórzyło ten sukces, współpracując z innymi markami mającymi zagorzałych fanów, takimi jak Marvel, Harry Potter i Indiana Jones.

Lekcja dla Ciebie: Szukaj sposobów na nawiązanie współpracy z firmami, które mają odbiorców uzupełniających Twój produkt.

3. Produkt dla dorosłych

LEGO dostrzegło potencjał marketingowy wśród grupy fanów, którzy dorastali z LEGO, i zaczęło tworzyć produkty dla dorosłych, które są dużo droższe niż te przeznaczone dla dzieci. Dorośli stali się pożądanym rynkiem dla producentów zabawek w obliczu rosnącej konkurencji i słabnącego wzrostu sprzedaży.

Lekcja dla Ciebie: Głębokie zrozumienie zagorzałych fanów swojego produktu może pomóc w identyfikacji możliwości dla nowych produktów i kampanii marketingowych.

4. Zaangażowanie społeczności

Wcześniej menadżerowie firmy LEGO byli przeciwni pomysłowi korzystania z pomocy fanów przy tworzeniu nowych produktów. LEGO miało swoich wewnętrznych projektantów, więc uważali, że nie potrzebują nikogo z zewnątrz.

W 2008 roku firma zdecydowała się uruchomić platformę crowdsourcingową w Japonii. Fani LEGO mogą przesyłać swoje projekty na stronie internetowej, a inni mogą głosować na ulubione projekty. Zwycięskie zgłoszenia stają się oficjalnymi produktami LEGO, które każdy może kupić online. Poza tym autorzy zwycięskich projektów otrzymują 1% ze sprzedaży tego produktu. Działało to tak dobrze, że w 2011 roku rozszerzono działanie platformy na cały świat.

Lekcja dla Ciebie: Jeśli masz super fanów swojego produktu, poszukaj sposobów na nawiązanie współpracy przy tworzeniu oryginalnych treści i produktów.

5. Linia produktów oparta na fabule

Zespół projektantów i innowatorów LEGO zdał sobie sprawę, że dzieci potrzebują narracji, w którą mogłyby się wczuć, ciągłej historii, w której mogłyby się zanurzyć.

Christian Faber, marketingowiec pracujący dla LEGO, miał pomysł na nową linię produktów. Zebrał zespół pisarzy, projektantów i marketingowców, aby stworzyć fantastyczne uniwersum BIONICLE, gdzie siły dobra i zła walczyły o "maski władzy" na tropikalnej wyspie.

Strategia zadziałała. Sprzedaż zabawek z serii BIONICLE gwałtownie wzrosła, a linia stała się jednym z najbardziej udanych produktów LEGO. Sprzedano ponad 190 milionów zabawek, a firma zarobiła 160 milionów dolarów tylko w 2001 roku.

Lekcja dla Ciebie: Ludzie kupują w historie o wiele bardziej niż produkty. Najlepszym sposobem na utrzymanie zainteresowania i budowanie lojalności wobec marki jest zaangażowanie klientów i pójście w stronę opowiadania historii.

Więcej o strategii LEGO przeczytasz w w tym artykule.