Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Jeffa Bezosa, twórcy Amazona, raczej nikomu nie trzeba specjalnie przedstawiać. Jeff Bezos wie, że jasne pisanie to perswazyjne i wpływowe pisanie. Dlatego poniżej znajdziesz 9 wskazówek od szefa Amazona o tym jak powinno się pisać:
1.Używaj krótkich zdań
Buduj zdania, które nie mają więcej niż 30 słów, a nawet staraj się je ograniczać do 15 słów. Dzięki temu zdania będą jasne, zwięzłe i przejrzyste.
2.Nie używaj wyniosłych zwrotów
Postaw na prostotę i zwięzłość. Nie używaj popularnych fraz, tylko dlatego że wyglądają bardziej fachowo. Na przykład zamiast "w związku z faktem" napisz "ponieważ" lub "bo".
3.Zastąp przymiotniki danymi
Liczby przyciągają wzrok i porządkują informacje w logiczny sposób. Więc zamiast pisać "większość użytkowników" napisz np. "95% użytkowników".
4.Wyeliminuj ogólne frazesy
Ogólne frazesy zabijają zdania, bo są niejasne, nudne i słabe. A słabe słowa wywołują słabe emocje. Z kolei słabe emocje nie prowadzą do działania. Dlatego zamiast pisać "prawie połowa użytkowników" napisz np. "48% użytkowników".
5.Użyj testu "co z tego?"
Kiedy coś napiszesz, przeczytaj to i zadaj sobie pytanie "co z tego?". Czy czytelnik może zrozumieć zdanie, akapit lub stronę? Czy to ma sens? Czy dostarcza wartości? Czy czytelnik uczy się, jest poinformowany lub wyedukowany?
Przykład: Zdanie "W tym miesiącu mieliśmy o 1000 wizyt na stronie więcej" jest dużo gorsze niż "Dzięki treściom publikowanym na Tok Toku w tym miesiącu mieliśmy o 1000 wejść więcej na stronie i pozyskaliśmy 300 nowych użytkowników".
6.Unikaj przysłówków
Jasne pisanie to mocne pisanie. Jeśli widzisz przysłówek w swoim tekście to wytnij go. Przysłówki sprawiają, że Twój tekst wydaje się nieśmiały. A kiedy prezentujesz swój produkt - musisz być odważny. Więc zamiast pisać "ogromny wzrost" napisz np. "80% wzrost".
7.Bądź obiektywny
W subiektywnym pisaniu brakuje faktów i danych. A fakty i dane w Twoich tekstach dają pewność czytelnikowi, że jesteś w stanie spełnić swoje obietnice. Więc nie pisz "Wydaje mi się, że nasz program poleceń działa" tylko napis zamiast tego "Nasz program poleceń zwiększył liczbę subskrybentów o 15%".
8.Unikaj skrótów i żargonu
Pisz tak, jakbyś chciał coś wyjaśnić 10-letniemu dziecku, a nie żeby się popisać. Jak zaczniesz używać skrótów lub fachowego żargonu, którego Twój klient nie rozumie, to stracisz klienta.
9.Buduj zdania według schematu "Podmiot-Czasownik-Dopełnienie"
Czyli zamiast pisać "Wojtek i marketing" napisz "Wojtek lubi marketing". Poza tym używaj takiej konstrukcji zdań:
O kim/o czym piszesz.
Co zrobili?
Co było przedmiotem działań?
I pamiętaj - zawsze pisz prosto. Główną techniką jest bowiem prostota.