Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Jak to się dzieje, że przeglądasz Instagrama albo TikToka godzinami? A to dlatego, że te firmy te opracowały idealny system, który całkowicie Cię uzależni.
Firmy te wdrożyły Hook Model opisywany przez Nira Eyala w książce 'Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie'. Jest to czteroetapowy proces mający na celu skłonienie ludzi do nawykowego korzystania z produktu:
Te cztery kroki to: Wyzwalacz → Działanie → Zmienna nagroda → Inwestycja
Wyzwalacz
Wyzwalacz to rzecz, która uruchamia proces. Może być zewnętrzny lub wewnętrzny.
• Zewnętrzny: Coś dzieje się w Twoim otoczeniu. Reklama, powiadomienie telefoniczne, nagłówek o gospodarce.
• Wewnętrzny: Coś dzieje się z Twoim własnym stanem psychicznym. Może jesteś znudzony, niespokojny lub głodny.
Działanie
Podejmujesz działanie w oparciu o wyzwalacz, oczekując nagrody. Zobaczyłeś nagłówek o gospodarce, więc sprawdzasz ceny akcji. Prawdopodobieństwo podjęcia działania zależy od tego, czy jesteś:
• Odpowiednio zmotywowany nagrodą w stosunku do wymaganego wysiłku
• Zdolny do wykonania działania po wystąpieniu wyzwalacza
Zmienna nagroda
Bardziej motywują nas nagrody, które są nieprzewidywalne. Na przykład ceny akcji za każdym razem są inne. Otwarcie Twittera daje ci za każdym razem inną rzecz, na którą możesz się denerwować :-) Nagrodami mogą być:
• Społeczna walidacja np. polubienia w mediach społecznościowych lub wiadomości od znajomych
• Zbieranie zasobów np. pieniędzy, punktów, nagród
• Osobista gratyfikacja np. gdy coś ukończysz lub udoskonalisz
Inwestycja
Inwestycja ma miejsce wtedy, kiedy wkładasz coś w produkt lub usługę, aby uczynić je własnymi, zwiększając przy tym prawdopodobieństwo, że wrócisz do tej usługi lub produktu. Może to być:
• Czas np. spędzony na tworzeniu profilu
• Dane np. wybór ulubionych akcji
• Wysiłek włożony np. w naukę korzystania z produktu
• Kapitał społeczny np. zapraszanie znajomych lub publikowanie
• Pieniądze - nie lubimy porzucać czegoś w co zainwestowaliśmy