logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Marka

Jak pozycjonować własną markę?

Marka
Źródło:



W pozycjonowaniu marki chodzi mniej więcej o to (tak mówią Al Ries i Jack Trout - autorzy książki "Positioning: The Battle for Your Mind":

"Jak być widzianym i słyszanym na zatłoczonym rynku"

Strategiczne pozycjonowanie pozwala marce wyróżnić się na tle konkurencji poprzez znalezienie wolnej przestrzeni na rynku, w której marka może uzyskać przewagę konkurencyjną.

Pozycjonowanie marki pokażę Ci na przykładzie firmy Starface. To marka kosmetyczna założona w 2019 roku, a ich głównym produktem są plastry na pryszcze trądzikowe, a więc bardzo niszowa kategoria produktów. Oto co zrobiła firma Starface, aby zdobyć własną pozycję na rynku:

1. Zbadaj swoją kategorię i kierunek, w którym zmierza

Pozycjonowanie marki nie istnieje w próżni. Pozycjonowanie Twojej marki jest zawsze zależne od innych graczy działających w Twojej branży.

Zbadaj swoją kategorię. Przeanalizuj swoich konkurentów. Zrozum istniejące otoczenie, zanim ustalisz, gdzie chcesz się znaleźć.

Wcześniej: Trądzik był przedstawiany jako coś negatywnego i tabu. Zatem istniejące produkty miały charakter leczniczy.

Teraz: Pokolenie Z poszukuje produktów z charakterem, osobowością i wzmacniających ich autoekspresję.

2. Zdefiniuj kluczowe wartości i znajdź wolne miejsce na rynku

Trzy pytania, które pozwolą Ci znaleźć wolne miejsce na rynku:
• Jakie wartości marki podzielają Twoi konkurenci?
• Jakimi wartościami kieruje się rynek?
• Jakie wartości chcesz uosabiać?

Dzięki takiemu podejściu Starface zawęził swoje pozycjonowanie:
• Wbrew dotychczasowym przekonaniom na temat trądziku: pozytywne versus negatywne
• Wbrew istniejącym konkurentom: zabawa versus funkcjonalność
• Uwzględniło znaczenie kulturowe: wyrażanie siebie versus konformizm, przynależność versus izolacja.

3. Spójne pozycjonowanie w całym marketingu

Skuteczne pozycjonowanie wymaga spójności w całym marketingu, które sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego powinienem to kupić?"

Starface doskonale wplata wszystkie wartości związane z ich marką (zabawa, pozytywne nastawienie i wyrażanie siebie) we wszystkie aspekty działań marketingowych.

4. Wzornictwo

Wzornictwo produktów Starface charakteryzuje się jasnymi kolorami z uśmiechniętymi buźkami i zabawnymi bąbelkowymi literami. Elektryczny cytrynowy kolor marki na półkach sklepowych emanuje radością i zabawą w odróżnieniu od produktów konkurencji.

5. Etos produktu

Starface tworzy szum wokół plastrów na pryszcze poprzez współpracę wirusową z takimi markami jak Hello Kitty. Dzięki temu trądzik zyskał pozytywny wydźwięk, ponieważ stał się okazją do wyrażenia siebie.

6. Komunikacja

Komunikacja marki koncentruje się wokół jej misji, jaką jest zamiana negatywnego postrzegania trądziku na jego pozytywne przyjęcie.

Więcej na temat pozycjonowania marki, w tym przykład firmy Liquid Death sprzedającej… wodę (produkt, który wydaje się, że nie można zróżnicować) oraz najczęstsze pułapki pozycjonowania znajdziesz tutaj.