Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Nasze mózgi są leniwe. Mamy tendencję do oceniania tylko tych informacji, które są aktualnie prezentowane, zamiast wykorzystywać całą naszą wiedzę o świecie.
Sprytni marketerzy wykorzystują treści typu X kontra Y (X vs. Y), aby wykorzystać ten psychologiczny mechanizm.
Weźmy na przykład tą reklamę zatyczek do uszu Loop:
W tej reklamie porównywane są zatyczki Loop do starych zatyczek piankowych, a nie do znacznie lepszych zatyczek formowanych na miarę.
To porównanie powoduje, że skupiasz się wyłącznie na przedstawionych opcjach, co pozwala reklamodawcy kontrolować, jak je postrzegasz.
Zwróć uwagę na wszystkie sprytne zabiegi, jakie reklama stosuje, aby alternatywa wyglądała w porównaniu nieatrakcyjnie.
To właśnie jest tzw. treść typu X kontra Y, gdzie porównujesz dwie rzeczy, sytuacje lub stany, zazwyczaj jedną "dobrą" i jedną "złą", z ciekawym wnioskiem. Zazwyczaj "dobra" opcja reprezentuje produkt, który sprzedajesz (bezpośrednio lub pośrednio).
Możesz bezpośrednio porównywać swój produkt z konkurencją lub pośrednio zestawiać dwa "elementy" związane z Twoim produktem.
Bezpośrednie porównanie produktów
Produkt od Healthycell może wydawać się dziwny. Ludzie zwykle spodziewają się, że wezmą tabletkę na sen, a nie użyją tubki żelu. Reklama szybko wyjaśnia, do czego służy produkt, pokazując cały arsenał farmaceutyków, które trzeba by zażyć, aby go zastąpić:
Z kolei ta reklama firmy Huel skutecznie pozycjonuje produkt i kontroluje narrację, porównując posiłek Huel jedynie do błyskawicznych zupek (a nie do domowego posiłku). Używając prostych "wskaźników" takich jak ilość dostarczanych witamin czy protein, w prosty sposób może się wypozycjonować jako produkt lepszy.
Pośrednie porównanie produktów
Reklamy tego rodzaju nie porównują bezpośrednio dwóch produktów. Zamiast tego zestawiają bardziej złożone aspekty, ale celem wciąż jest budowanie intencji zakupu Twojego produktu.
Najbardziej znana jest oczywiście kampania Apple "Get a Mac", w której zamiast porównywać komputery Mac bezpośrednio z komputerami PC, porównuje się typ ludzi, którzy ich używają. Wideo z reklamami porównującymi Mac'a do PC znajdziesz tutaj.
Pomysły na rzeczy, które można porównać:
• Korzystanie z Twojego produktu vs. Brak korzystania z niego
• Konkurencja vs. Ty
• Kiedy robisz X vs. Y (lub nie robisz X)
• Przed vs. Po
• Przeszłość vs. Teraźniejszość lub Teraźniejszość vs. Przyszłość
• Czego ludzie chcą vs. Co otrzymują
• Co ludzie myślą vs. Rzeczywistość
• Grupa A vs. Grupa B
• Perspektywa X vs. Perspektywa Y