Fabryka biznesu
Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.
Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'Jeśli zastanawiasz się jaką przyjąć strategię budowania marki, to musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim produkt, który sprzedajesz.
Kluczowym elementem jest dopasowanie tej strategii do poziomu zainteresowania daną kategorią produktu.
I tak mamy tutaj z natury interesujące kategorie takie jak samochody, zdrowie, sport, urodę, modę, inwestowanie, podróżowanie czy technologię. Ludzie spędzają niezliczone godziny badając te kategorie. To ich hobby. A dla niektórych to wręcz obsesja.
Dlatego właśnie dla tych interesujących produktów firmy mogą tworzyć wyrafinowane i złożone strategie, pełne niuansów.
Z drugiej strony mamy całe mnóstwo "nudnych produktów" takich jak papier toaletowy, środki czystości, materiały biurowe, księgowość, ubezpieczenia, podatki, prawo czy chociażby mleko owsiane (o mleku jeszcze wspomnę tutaj w przykładzie).
Większość ludzi chce spędzić jak najmniej czasu na myśleniu o tych kategoriach (wejść, kupić to, wyjść i nigdy więcej o tym nie gadać).
Jeśli sprzedajesz papier toaletowy, uzasadnioną strategią jest umieszczenie na opakowaniu kilku szczeniąt lub kociąt, aby pokazać jaki miękki jest ten papier. Ludzie wiedzą, że miękkie i delikatne jest dobre. Ale spróbuj ludziom przy sprzedawaniu papieru toaletowego mówić o wartościach Twojej marki. W najlepszym razie przewrócą oni oczami.
Dlatego te mniej interesujące kategorie, takie jak papier toaletowy czy woda butelkowana, wymagają prostszych podejść (prostej strategii). Zachowanie prostoty w strategii po prostu w przypadku tych produktów się sprawdza.
Ale sprzedając "nudny produkt" wcale nie musisz być nudny. Oto kilka przykładów marek, którym udało się sprawić, że ich nudny produkt stał się bardziej interesujący dzięki zachowaniu prostoty:
#1. Oatly
Alternatywy dla mleka roślinnego to nudna kategoria. Dlatego Oatly wyróżniło się za pomocą absurdalnego brandingu, reklam i strategii marketingowych takich jak ta:
A to kilka sloganów od Oatly:
• "It's like milk, but made for humans" – podkreśla roślinne pochodzenie produktu w kontraście do mleka krowiego.
• "No cow" – prosty, bezpośredni przekaz, który od razu wskazuje na wegańską alternatywę.
• "Wow no cow!" – lekko humorystyczny przekaz informujący o tym, że ich mleko nie pochodzi od krowy.
#2. Liquid Death
Czy może być coś nudniejszego od wody?
Marka Liquid Death zdecydowała się wyróżnić spośród wszystkich nudnych marek wody, stawiając na absurdalne klimaty death metalu i szalone reklamy, takie jak ta:
#3. Who Gives A Crap
Papier toaletowy jest jedną z najbardziej nudnych i nieciekawych kategorii.
Dlatego marka Who Gives A Crap nie próbowała przekonać klientów skomplikowanymi wartościami marki. Zamiast tego, postawiła na strategię "bądźmy zabawną marką papieru toaletowego".
Who Gives A Crap opiera się na zabawnej nazwie (w końcu w tłumaczeniu znaczy to "Kogo to obchodzi?") i zabawnym opakowaniu: