logo
Strona główna > Fabryka biznesu

Fabryka biznesu

Fabryka biznesu to niezbędnik każdego przedsiębiorcy. Znajdziesz tutaj odpowiednie narzędzia do prowadzenia biznesu, marketingowe porady, sprzedażowe triki, pomysły na biznes i ciekawe artykuły.

Wyszukiwarka przeszuka całą 'Fabrykę biznesu'

Brak dostępu

Nie masz dostępu do zasobów 'Fabryki biznesu'. Wykup dostęp do 'Fabryki biznesu' i korzystaj ze wszystkich taktyk i wskazówek marketingowych, sprzedażowych, reklamowych i biznesowych.

 

Monopol

Jak stworzyć minimonopol?

Marka osobista Model biznesowy Strategia
Źródło:



Można powiedzieć, że bogactwa leżą w niszach. I nie chodzi tylko o budowanie firm. Zawężenie grupy docelowej to świetny sposób na skupienie uwagi i stworzenie możliwości dla siebie i swojej marki osobistej.

Zauważ, że każdy znany ekspert jest ekspertem w określonej dziedzinie. Nikt nie nazywa siebie po prostu "ekspertem", tylko od razu dodaje swoją specjalizację. Jesteśmy "doświadczonymi specjalistami SEO", "lekarzami chorób wewnętrznych" czy "historykami wojen we wczesnym średniowieczu". Specjalizujemy się. Niszujemy nasze zainteresowania w jedną zgrabną frazę.

I tu właśnie do gry wchodzi minimonopol.

Minimonopol istnieje, gdy przekształcasz swoją fachową wiedzę w przewagę reputacyjną w dobrze zdefiniowanej niszy. Aby zbudować minimonopol, wyraźnie pozycjonujesz się tak, aby inni członkowie Twojej społeczności kojarzyli Cię z jednym konkretnym aspektem, tematem lub zagadnieniem. Jest to monopol na markę niszową oparty na Twojej reputacji w ramach społeczności niszowej.

Jednym słowem – specjalizacja to bycie osobą od X. Jeśli jesteś "osobą do X", to każdy zainteresowany X będzie o tobie słyszał. Będą również wiedzieć, że jesteś takim ekspertem w swojej dziedzinie, że przecierasz szlaki.

Nikt nie jest specjalistą od wszystkiego. Dlatego musisz określić niszę, w której chcesz byś postrzegany jako specjalista od konkretnego zagadnienia. Jeśli w danej niszy jest więcej takich osób, to warto ją dalej zawężać np. jeśli jesteś specjalistą od pisania, to zostań np. specjalistą od pisania historycznych fikcji.

Minimonopol to samospełniającą się przepowiednia. Jeśli zaczniesz się określać jako osoba od X, tworzyć i dzielić się wartościowymi treściami, to coraz więcej osób będzie tak o Tobie myśleć.

Dlaczego warto budować minimonopol?
• Tworząc wartościowe treści, w środowisku będziesz osobą do której inni będą się zwracać o pomoc. I którą będą polecać.
• Inni dostrzegą Twoją ambicję, wiedzę i zaangażowanie. Będziesz pierwszą osobą, o której pomyślą w temacie X.
• Inni będą Cię informować o tym, co się dzieje w Twojej niszy. Będziesz zapraszany do udziału w nowych i innowacyjnych rzeczach.
• Będziesz mieć dostęp do innych ekspertów i ciekawych ludzi. Pojawią się ciekawe okazje biznesowe.

Minimonopol ma też pewne wady:
• Może Cię to ograniczać. W końcu jesteś od X, a nie od Y.
• Budujesz pozycję publicznie, a to przyciąga ludzi. Czasem takich, z którymi nie będziesz chcieć pracować lub w ogóle się kontaktować.
• Z czasem "mini" nie będzie już takie "mini". I będzie Cię obserwować sporo osób.