Mądrość tłumu. Większość ma rację w ekonomii, biznesie i polityce

The Wisdom of Crowds


Autor: James Surowiecki



12 min czytania
9 rozdziałów

Dostępna wersja audio
Zaloguj się, aby odłsuchać w Playerze



Spis treści:
1. W kupie siła!
2. Im bardziej zróżnicowana jest grupa, tym mądrzejsze są jej decyzje.
3. Im grupa jest większa, tym bardziej jest inteligentna.
4. Zachowania stadne i hierarchiczność osłabiają inteligencję grupy.
5. Grupy mogą być inteligentne tylko wtedy, gdy składają się z wielu niezależnych myślicieli.
6. Inteligentne grupy mają zdecentralizowane struktury, ale gromadzą informacje w jednym centralnym miejscu.
7. Koordynacja w dużych grupach przychodzi naturalnie - pod warunkiem, że nikt nie myśli tylko o sobie.
8. Człowiek współpracuje w grupie, gdy wierzy, że osiągnie długoterminowe korzyści.
9. Podsumowanie końcowe

Streszczenie

Mądrość tłumu. Większość ma rację w ekonomii, biznesie i polityce bada, dlaczego i w jakich okolicznościach grupy ludzi mogą wypracować lepsze rozwiązania problemów niż pojedyncza osoba - nawet jeśli jest ona ekspertem. Dzięki analizie sposobu, w jaki jednostki i grupy podejmują decyzje, książka dociera do sedna mądrości tłumów i pokazuje, jak można ją wykorzystać do podejmowania wiarygodnych decyzji.

Dla kogo?

  • Dla każdego, kto chce wiedzieć, dlaczego grupa ludzi może być mądrzejsza od indywidualnych ekspertów,

  • Każdego, kto chce wiedzieć, jakie okoliczności sprawiają, że decyzje podejmowane przez grupy są jeszcze bardziej skuteczne,

  • Ludzi, którzy chcą wiedzieć, dlaczego praca w grupach ma sens w wielu sytuacjach.

O autorze

James Surowiecki jest amerykańskim dziennikarzem, który pisze artykuły o tematyce finansowej dla The New Yorker. Wcześniej publikował również w New York Times, Washington Post i Wall Street Journal.