Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa

Phishing for Phools: The Economics of Manipulation and Deception


Autorzy: George A. Akerlof, Robert J. Shiller



12 min czytania
8 rozdziałów



Spis treści:
1. Nie bądź frajer!
2. Wolne rynki, nie będąc racjonalnymi, pełne są nierozsądnych pokus dla "konsumenta- frajera".
3. Wydobywanie reputacji, jeden z elementów phishingu, odegrało główną rolę podczas kryzysu finansowego z 2008 roku.
4. Twórcy reklam, tworząc historie, które trafiają do naszych głów, grają na naszych emocjach.
5. Politycy wyłudzają głosy, nie dając wyborcom wystarczających informacji na temat polityki; wielkie koncerny farmaceutyczne wyłudzają pieniądze w podobny sposób.
6. Nowinki stanowią doskonałą okazję do phishingu - a przemysł tytoniowy jest w tym mistrzem.
7. Przemyślane przepisy i standaryzacja mogą pomóc w zapobieganiu wyłudzeniom od konsumentów.
8. Podsumowanie końcowe

Streszczenie

Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa (2015) wyjaśnia, czemu nowoczesne systemy wolnorynkowe są postrzegane jako uosobienie teorii racjonalnej wymiany oraz jak napędzane są przez zmyślne przekręty, których celem jest zmuszenie cię do działania wbrew własnemu interesowi.

Dla kogo?

  • Ekonomistów lub studentów analizujących funkcjonowanie systemów wolnorynkowych,

  • Każdego konsumenta zainteresowany tym, jak działa rynek,

  • Świadomych społecznie właścicieli przedsiębiorstw.

O autorach

George A. Akerlof jest ekonomistą i profesorem na Uniwersytecie Georgetown. W 2001 roku otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii.

Robert J. Shiller jest laureatem nagrody Nobla z dziedziny ekonomii. Shiller jest profesorem na Uniwersytecie Yale. Często pisze dla New York Timesa.