Świadoma praktyka nadzorowana przez ekspercką wiedzę, odróżnia osiągnięcia dobre od wybitnych.




Wiemy już, że celowe ćwiczenia są niezbędne, aby osiągnąć perfekcję. Jednak co odróżnia ludzi, którzy robią coś dobrze od tych, którzy otarli się o geniusz?

Swój poziom osiągają oni dzięki zamierzonej praktyce lub celowym ćwiczeniom, których są bardzo świadomi. Aby również twoje ćwiczenia stały się zamierzone, muszą wydarzyć się dwie rzeczy. Po pierwsze, musisz ćwiczyć się w dziedzinie, która jest już bardzo dobrze rozwinięta, czyli na świecie jest już bardzo wielu jej wybitnych praktyków, a nie tylko osób początkujących. Po drugie, zamierzona praktyka wymaga posiadania trenera lub mentora, który w praktyce pokaże swojemu studentowi jak ćwiczyć, aby stawać się coraz lepszym.

Tradycje związane z muzyką rozwijały się przez całe wieki i oczywiście bardzo widoczne są różnice w jakości muzycznych występów. Nie trudno jest znaleźć nauczyciela gry na pianinie, który sam doszedł do zamierzonej perfekcji. Tacy muzycy rozwinęli wyrafinowane techniki treningowe, które pozwalają ich uczniom przyswoić umiejętności niezbędne do tego, aby sami osiągnęli perfekcję.

Najkrócej mówiąc, zamierzona praktyka polega nie tylko na tym, aby wybrać umiejętność, która została już odpowiednio rozwinięta przez innych, ale również dostępne są dla niej wytyczne, w jaki sposób uczeń może stać się mistrzem. W związku z tym, możesz wykorzystać techniki wykorzystywane przez twoich nauczycieli, aby samemu osiągnąć perfekcję w tym co robisz.

Adaptując w nauce wiedzę swojego nauczyciela, uczniowi przekazywany jest ogólny schemat działania, według którego powinien postępować, eliminując tym samym konieczność zaczynania zupełnie od początku lub tracenia czasu na odkrywanie bardzo podstawowych dla danej umiejętności zasad.

Załóżmy na przykład, że chcesz stać się mistrzem w skoku wzwyż. Dzięki dobremu trenerowi, nie będziesz musiał sam wypróbowywać najlepszego miejsca wybicia do swojego skoku, czy sposób na nabranie jak największej prędkości podczas biegu.

Zatrzymajmy się jednak na moment. Jeżeli praktycznie każdą umiejętność możemy przyswoić sobie dzięki świadomej, zamierzonej praktyce, jak wpływa to na ogólną koncepcję talentu?