Aby skutecznie dowodzić swoją misją, musisz zrozumieć, jak jest ważna.




Kiedy dowódcy Willinka przekazali mu, że jego świetnie wyszkolona, elitarna jednostka będzie walczyć ramię w ramię, z dopiero co utworzoną iracką armią, jego pierwszą myślą było: „nigdy w życiu”. Uważał, że Irakijczycy będą kiepsko wyszkoleni, beznadziejnie wyposażeni, a co gorsza, zdarzą się żołnierze nielojalni w stosunku do amerykańskiej armii.

Jednakże, nie wyraził głośno swoich obaw ani negatywnego nastawienia wobec swoich dowódców. Dlaczego? No cóż, zanim sprzeciwił się podjętym decyzjom, sam musiał zastanowić się nad tym, dlaczego je podjęto. Jak się okazało, wcielenie irackiej armii w oddziały Navy SEALs, okazało się strategicznym posunięciem, mającym na celu umożliwienie amerykańskim wojskom ostateczne wycofanie się z Iraku. Kiedy zdał sobie z tego sprawę, mógł spróbować uwierzyć w powodzenie misji i przekonać swoich żołnierzy, aby zrobili to samo.

Zabrał się więc do pracy, dzieląc się optymistycznymi założeniami ze swoją jednostką. W momencie kiedy jego żołnierze również zrozumieli dlaczego podjęto taką właśnie decyzję, mogli się jej poświęcić i starać się wykonać ją jak najlepiej.

Jednakże, jeżeli Willink podzieliłby się swoimi obawami ze swoimi żołnierzami, ich negatywna reakcja byłaby ogromna. Nawet jeżeli później dowódca ujrzałby przebłysk nadziei i spróbował przekonać swoją jednostkę do zawierzenia celowości misji, ich wątpliwości prawdopodobnie by nie zniknęły, a misja mogłaby zakończyć się niepowodzeniem.

Innymi słowy mówiąc, niezależnie od tego czy jesteś dowódcą elitarnej jednostki wojskowej, czy menedżerem działu w korporacji, jako lider musisz być osobą mocno wierzącą. Oznacza to, że musisz w pełni popierać cele wyznaczone dla swojego zespołu. A więc, kiedy następnym razem otrzymasz polecenie, w które będziesz wątpił, zastanów się, w jaki sposób jego celowość może być związana z większymi i ważniejszymi planami organizacji, w której pracujesz.

Koniec końców, jako lider jesteś częścią czegoś większego niż ty, czy nawet twój zespół. Jeżeli nie potrafisz zrozumieć dlaczego wydano ci takie, a nie inne polecenie, twoim zadaniem jest poszukanie odpowiedzi u osób postawionych wyżej od ciebie. Być może wydaje ci się, że zapytanie swoich przełożonych o powód podjęcia konkretnej decyzji nie jest najlepszym z możliwych, jednak brak zrozumienia strategicznego celu może prowadzić do unikania odpowiedzialności, a to jest najgorszym co może się przytrafić dobremu liderowi.