Poprzez jasne określenia priorytetów i działanie zgodnie z nimi, pozostaniesz efektywny nawet pod presją.
W Ramadi jest północ. Żołnierze jednostki Navy SEALs opuścili właśnie jeden z budynków i ruszyli do przodu po czymś, co, jak sądzili, jest dachem budynku stojącego obok. Niestety, z pozoru zwyczajny dach okazał się dość kiepsko zastawioną pułapką, przez którą jeden z żołnierzy spadł kilka metrów w dół, raniąc się i narażając na atak. W tej chwili cała jednostka jest bardzo podatna na zranienia, ponieważ znajdują się głęboko na terytorium wroga, nie mają żadnego wsparcia, ich kolega jest ranny, a przy wyjściu z budynku znajduje się uzbrojona bomba.
Co w takie sytuacji powinien zrobić dowódca?
Oczywiście w takiej sytuacji, o uwagę ubiega się wiele różnych problemów. Dlatego właśnie dowódca musi teraz zachować zimną krem i wybrać najlepszy z możliwych schemat działania. Aby tak zrobić, Babin wrócił wspomnieniami do czasów treningów swojej jednostki i wykorzystał jedną bardzo przydatną zasadę brzmiącą: „szereguj priorytety i działaj”.
Aby ułatwić sobie jej zapamiętanie, oficerzy oddziałów specjalnych używali specjalnej afirmacji, którą powtarzali: „odpręż się, rozejrzyj wokoło, zadzwoń”. Nawet najbardziej kompetentnemu dowódcy zakręci się w głowie, jeżeli będzie usiłował wykonać wszystkie swoje zadania w tym samym momencie, dlatego właśnie tak ważne jest nadanie poszczególnym kwestiom priorytetów i skupienie się na nich.
Kiedy upora się z pierwszym, dowódca może przenieść swoją uwagę na kolejny i nakazać swojej jednostce również się na nim skupić. W powyższym przykładzie, pierwszym priorytetem Babina było bezpieczeństwo, drugim dotarcie do rannego żołnierza, a trzecim dokładne przeliczenie swoich ludzi. Cofając się mentalnie o jeden krok w tył, udało mu się wykonać wszystkie swoje zadania, pomimo, iż działał pod ogromną presją.
Podobny schemat działania wykorzystywać mogą przywódcy biznesowi. Jak człowiek obracający się w środowisku biznesu, prawdopodobnie nigdy nie znajdziesz się w sytuacji zagrażającej twojemu życiu, jednak jasne określanie priorytetów i kolejne ich wykonywanie może okazać się dla ciebie korzystne.
Działa to w następujący sposób. Niezależnie od sytuacji, zawsze zaczynaj swoje działania od określenia priorytetów. Kiedy już to zrobisz, jasno i zwięźle przekaż ich schemat swojemu zespołowi. Następnie skonsultuj się ze swoimi menedżerami, w jaki sposób możecie uporać się z najważniejszymi, zaistniałymi problemami, i w końcu skieruj uwagę swojego zespołu na dostępne wam środki i zacznij działać.
Kolejno możesz przystąpić do następnego priorytetu i powtórzyć cały schemat działania. Pamiętaj jednak, że kolejność twoich priorytetów może ulec zmianie, nigdy nie zapominaj jednak poinformować o tym członków swojego zespołu.