Wyobraź sobie przebiegłego lisa, który każdego dnia wymyśla mnóstwo podstępów i zaskakujących strategii, by ostatecznie dopaść smakowitą ofiarę. Odpowiedź jeża na te wyrafinowane ataki jest zawsze niezmienna: zwija się w niemożliwą do sforsowania, najeżoną kolcami kulkę. To właśnie ta wierność jednej, sprawdzonej metodzie sprawia, że jeż skutecznie przeżywa każdy kolejny dzień.
Firmy, które z poziomu dobrego wzniosły się na poziom wielki, z pewnością odkryły swoją własną, unikatową „Koncepcję jeża” (ang. Hedgehog Concept). Aby to osiągnąć, musiały znaleźć odpowiedzi na trzy fundamentalne pytania:
W czym możemy być najlepsi na świecie? Co jest naszą prawdziwą pasją? Na jakim kluczowym wskaźniku ekonomicznym powinniśmy się skoncentrować?
Średnio po czterech latach debat i wewnętrznych dyskusji, na styku odpowiedzi na powyższe pytania, organizacje te odnajdywały swojego „jeża”. Gdy to nastąpiło, wszelkie decyzje podejmowane w kolejnych latach były podporządkowane tej koncepcji, co stało się gwarantem ich sukcesu.
Rozważmy przypadek sieci aptek Walgreens. Zarządzający nią zdecydowali, że ich celem jest stanie się najlepszą i najwygodniejszą apteką, zorientowaną na generowanie wysokiego zysku z każdej pojedynczej wizyty klienta. To założenie stało się ich „jeżem”, a dzięki jego konsekwentnemu wdrażaniu, pomnożyli całkowitą wartość swoich akcji aż siedmiokrotnie.
Dla kontrastu, konkurencyjna sieć Eckerd Pharmacy nigdy nie zdefiniowała swojego „jeża”. Ich rozwój był chaotyczny, sporadyczny i pozbawiony jednego, spójnego kierunku. W rezultacie, po kilku latach funkcjonowania w ten sposób, firma zaprzestała działalności jako samodzielny podmiot.
Czy wiesz, że możesz zapisywać najciekawsze myśli z opracowanych książek? Wystarczy, że zaznaczysz fragment tekstu, których jest dla Ciebie ważny, a następnie klikniesz na zielonym przycisku 'Zapisz złotą myśl', a zaznaczony tekst zostanie automatycznie dodany do Twojej zakładki 'Złote myśli'.