Firmy, które dokonały przeskoku od dobrych do wielkich, nieustannie balansują na granicy Paradoksu Stockdale’a. Nazwa ta pochodzi od nazwiska amerykańskiego admirała, który został schwytany podczas wojny w Wietnamie.
Jako oficer wysokiej rangi, Stockdale był przetrzymywany w więzieniu zwanym Hanoi Hilton i regularnie poddawany torturom. Nie miał pewności, czy kiedykolwiek jeszcze zobaczy swoją rodzinę. Mimo tak tragicznych okoliczności, nigdy nie utracił głębokiej wiary w to, że ostatecznie uda mu się wrócić do domu.
Jednocześnie nie popadł w skrajny optymizm, jak część jego współwięźniów, którzy zakładali, że wyjdą na wolność przed najbliższym Bożym Narodzeniem. Dzięki temu nie załamywał się, gdy święta mijały, a on wciąż tkwił w niewoli. Twierdził później, że przetrwanie zawdzięczał umiejętności łączenia brutalnej oceny rzeczywistości z niezachwianą wiarą w lepszą przyszłość.
W analogiczny sposób firmy dążące do wielkości muszą konfrontować się z trudną sytuacją, w jakiej się znalazły, zachowując jednocześnie wiarę, że finalnie uda im się przetrwać i zwyciężyć.
Niezależnie od tego, czy zmagały się z twardą konkurencją, czy nagłymi zmianami w prawie, firmy te nigdy nie traciły ducha. Zamiast chować głowę w piasek, stawiały czoła problemom.
Przykładem może być sytuacja, gdy gigant Procter & Gamble (P&G) wszedł na rynek artykułów papierniczych. Dwaj najwięksi ówcześni gracze zareagowali w skrajnie odmienny sposób.
Firma Scott Paper, będąca liderem rynku, uznała, że ich czas dobiegł końca, gdyż nie mają szans w starciu z takim kolosem jak P&G. Postanowili więc zdywersyfikować działania i zająć niszowe obszary rynku, którymi konkurent nie był zainteresowany.
W tym samym czasie firma Kimberly-Clark z entuzjazmem przyjęła możliwość rywalizacji z najlepszymi, czyli z P&G. Podczas jednego ze spotkań zespołu, symbolicznie uczcili nawet swojego konkurenta minutą ciszy.
Rezultat? Dwadzieścia lat później Kimberly-Clark przejęła Scott Paper i zdominowała sześć z ośmiu kategorii produktowych, w których rywalizowała z P&G.
Czy wiesz, że możesz zapisywać najciekawsze myśli z opracowanych książek? Wystarczy, że zaznaczysz fragment tekstu, których jest dla Ciebie ważny, a następnie klikniesz na zielonym przycisku 'Zapisz złotą myśl', a zaznaczony tekst zostanie automatycznie dodany do Twojej zakładki 'Złote myśli'.