Do liderów należy zadanie stworzenia środowiska, w którym problemy mogą być rozwiązywane od ręki





W sytuacjach, gdy pracownicy próbują ukryć niewygodną prawdę, charyzmatyczny przywódca może stać się dla firmy większym obciążeniem niż atutem.

Podczas spotkań z zespołami menedżerowie powinni przyjmować raczej rolę moderatora w stylu sokratejskim – zadawać pytania mające na celu wydobycie prawdziwych opinii, zamiast podawać gotowe odpowiedzi. Powinni również stymulować burzliwe dyskusje, aby upewnić się, że wypracowywane są najlepsze możliwe rozwiązania.

Spójrzmy na firmę Pitney Bowes, która z producenta liczników pocztowych zagrożonego utratą monopolu przekształciła się w głównego dostawcę rozwiązań do zarządzania dokumentami, siedmiokrotnie zwiększając wartość swoich akcji.

Mimo sukcesów, zarząd Pitney Bowes spędzał większość czasu na omawianiu niepokojących faktów – niczym „przerażających stworzeń ukrywających się pod kamieniami” – zamiast na celebrowaniu zwycięstw.

W momencie wystąpienia błędu należy dokładnie przeanalizować sytuację i ocenić, co poszło nie tak. Nie wolno jednak szukać winnych, ponieważ kultura oskarżeń powstrzyma pracowników przed ujawnianiem prawdy w przyszłości.

Mechanizmy „czerwonej flagi”, które alarmują o krytycznych momentach w biznesie, mogą zmusić menedżerów do zwracania większej uwagi na trudne fakty, których woleliby nie widzieć.

Firmy, które z dobrych stały się wielkimi, wcale nie dysponowały lepszymi informacjami czy większą ilością danych niż te, którym się to nie udało. Różnica polegała na tym, że zmierzyły się ze swoimi problemami w sposób bardziej szczery i bezpośredni.



Czy wiesz, że możesz zapisywać najciekawsze myśli z opracowanych książek? Wystarczy, że zaznaczysz fragment tekstu, których jest dla Ciebie ważny, a następnie klikniesz na zielonym przycisku 'Zapisz złotą myśl', a zaznaczony tekst zostanie automatycznie dodany do Twojej zakładki 'Złote myśli'.