Do liderów należy zadanie stworzenia środowiska, w którym problemy mogą być rozwiązywane od ręki.




W przypadku kiedy inni będą usiłowali ukryć przed nim prawdę, charyzmatyczny przywódca może być dla firmy większym obciążeniem niż atutem.

W czasie spotkań ze swoimi zespołami, menedżerowie powinni raczej przyjmować rolę moderatora w sokratejskim stylu, zadającego pytania, mające na celu ujawnienie prawdziwych opinii, zamiast podawać swoim pracownikom gotowe odpowiedzi. Powinni oni również dopingować rozwój zróżnicowanych dyskusji, aby upewnić się, że osiągane są najlepsze możliwe rozwiązania.

Spójrzmy na firmę Pitney Bowers, która z producenta liczników pocztowych, zmagającego się z wizją utraty monopolu na swoim rynku, stała się głównym dostawcą w zakresie rozwiązań dotyczących przechowywania dokumentów oraz siedmiokrotnie zwiększyła całkowitą wartość swoich akcji. Niezależnie jednak od tego, zarząd Pitney Bowers spędził większą część czasu na omawianiu niepokojących ich faktów jak te ”przerażające, faliste stworzenia kryjące się pod skałami”, zamiast świętować swój sukces.

W momencie kiedy pojawia się błąd, musimy dokładnie przeanalizować zaistniałą sytuację oraz ocenić co poszło nie tak. Jednakże nie należy nikogo winić, bo oskarżenia powstrzymają tylko pracowników firmy przez wyjawieniem prawdy.

Alert czerwonej flagi, który alarmuje o krytycznych momentach w biznesie, może zmusić menedżerów do zwracania większej uwagi na przykre fakty.

Firmy, które z dobrych stały się wielkimi, nie dysponowały lepszymi informacjami czy większą ich ilością w porównaniu do firm, którym się to nie udało. Po prostu zmierzyły się ze swoimi problemami w bardziej szczery sposób.

Do liderów należy zadanie stworzenia środowiska, w którym problemy mogą być rozwiązywane od ręki.