Feedback jest powszechnie stosowany i dobrze znany, lecz ze względu na nieumiejętne stosowanie - bardzo niepotrzebny.
Przychodzisz do pracy gotowy na kolejny dzień zmagań, zajmujesz miejsce przy swoim stanowisku i nagle słyszysz, jak woła Cię szef, aby dać Ci feedback odnośnie twojej pracy. To wystarczy, aby serce zaczęło walić jak szalone, nogi zrobiły się niczym z waty, a dłonie zrobiły się wilgotne, jak skóra płaza. Po drodze do gabinetu szefa, przez głowę przelatują setki sprzecznych myśli: „Przecież nic źle nie zrobiłem”, „A może jednak?...”. Znajome uczucie, prawda?
Feedback wcale nie musi być negatywny. To równie dobrze może być pochwała, więc dlaczego, aż tak się tego boimy?
Idea feedbacku jest najczęściej źle rozumiana. Fałszywi leaderzy stosują feedback, aby karać lub manipulować podwładnymi stosując brutalną szczerość, nie patrząc na malejące morale pracowników. Nawet najlepsi przełożeni zbierają zarówno pozytywny jak i negatywny feedback „do jednego wora” i dzielą się swoimi opiniami i spostrzeżeniami jednorazowo na przykład na koniec roku.
Najpewniej i w twoim życiu był taki czas, kiedy od rad musiałeś opędzać się rękami i nogami, bo miałeś ich po dziurki w nosie, spierałeś się o pewne fakty lub walczyłeś jak lew, aby udowodnić że to ty masz rację. Jest to najgorsze co możesz robić, ponieważ skuteczne przekazywanie informacji zwrotnych prowadzi do znaczącej poprawy pracy i wyników.
W badaniu z 2018 roku zbadano wpływ różnych metod stosowanych w 57 firmach w USA, w celu poprawy zarządzania wydajnością. Stwierdzono, że największym czynnikiem wpływającym na wymierną poprawę wydajności jest budowanie kultury przekazywania feedbacku, dotyczącego wydajności, w ramach której menedżerowie są szkoleni w zakresie przekazywania informacji zwrotnych. Co nie dziwi, menedżerowie w takich firmach regularnie i z uwagą przekazują informacje zwrotne.
Korzyści finansowe jednej trzeciej firm, które najlepiej potrafiły udzielić informacji zwrotnej, były podwojone w stosunku do jednej trzeciej firm, które najgorzej radziły sobie z udzielaniem informacji zwrotnej. Co więcej, badanie wykazało, że dobra informacja zwrotna była praktyką stosowaną przez kierownictwo najsilniej zależną od motywacji pracowników.
Nadal nie wierzysz w moc feedbacku? Weźmy pod uwagę, że pomimo złej reputacji feedbacku, najczęstszym zarzutem, jaki słyszymy, jest to, że ludzie nie otrzymują wystarczającej ilości informacji zwrotnej. Globalne badanie zaangażowania pracowników przeprowadzone w 2018 roku przez Officevibe wykazało, że aż 62 procent pracowników chciało uzyskać więcej informacji zwrotnych, a 83 procent doceniło je, niezależnie od tego, czy były one pozytywne, czy negatywne.
Ludzie chcą feedbacku, a stworzenie prawidłowej kultury informacji zwrotnej to dobre posunięcie dla każdej organizacji. Zanim jednak uda nam się zbudować taką kulturę, musimy najpierw zrozumieć, co właściwie robimy źle.