Zadawaj konkretne pytania i kontroluj swoje prymitywne reakcje organizmu, aby czerpać z feedbacku tyle ile się da.




Nawet, jeśli jesteś tym, który otrzymuje informacje zwrotne, nie oznacza to, że możesz po prostu usiąść i słuchać. Masz też pracę do wykonania, jeśli chcesz jak najlepiej wykorzystać sytuację.

Dobra wiadomość jest taka, że w prosty sposób możesz się upewnić, że każda sesja przekazywania informacji zwrotnych naprawdę działa na Twoją korzyść - wystarczy, że zadasz odpowiednie pytania.

Na przykład, jeśli masz wrażenie, że dostajesz zbyt wiele niejasnych, mętnych stwierdzeń, poproś o szczegóły. Spróbuj zapytać: "Czy mógłbyś podzielić się przykładem, kiedy to zauważyłeś?". Nie krępuj się pytać o wpływ danego zachowania. Zapytanie: "Czy mógłbyś wyjaśnić wpływ, jaki wywarło to na zespół?" to świetny sposób, aby dotrzeć do sedna sprawy. Z drugiej strony, czasami osoby udzielające informacji zwrotnych komplikują sprawę, ponieważ obejmują zbyt wiele zagadnień na raz. Pytanie: "Na czym powinienem się skupić?", to świetny sposób, aby pomóc osobie udzielającej informacji zwrotnej delikatnie dojść do porozumienia.

Ale często, gdy otrzymujemy informację zwrotną, pozwalamy, aby nasza emocjonalna reakcja na informację zwrotną zachmurzyła nasze postrzeganie intencji osoby udzielającej informacji zwrotnej. Kiedy Twoja menedżerka niezdarnie wytyka Ci literówkę w prezentacji PowerPoint przed resztą zespołu, zakładasz, że chce Cię zawstydzić przed kolegami, bo tak właśnie się czujesz. W rzeczywistości prawdopodobnie nie miała pojęcia, że Cię zasmuci i chciała tylko dać Ci znać, żebyś mógł to poprawić następnym razem.

Świetnym sposobem na uniknięcie tej pułapki jest zawsze założenie, że osoby, z którymi rozmawiasz, mają pozytywne intencje i że osoba, z którą rozmawiasz, stara się pomóc, a nie zaszkodzić.

Nadal jednak zdarzają się sytuacje, w których trudno jest usłyszeć informację zwrotną. A to może być naprawdę nieprzydatne, ponieważ jedna negatywna myśl może często przejąć nasz mózg, wypierając z niego wszystko, co pozytywne. Psycholog Susan Nolen-Hoeksema pokazała, że nadepnięcie na odcisk odblokowują falę innych, często niepowiązanych, negatywnych myśli.
W ten sposób negatywny feedback może wywołać emocjonalną spiralę, postaraj się odzyskać emocjonalną kontrolę. Zadaj sobie kilka pytań. Czy to co usłyszałem jest prawdą? Co według ciebie jest tendencyjne? Co najważniejsze - jak możesz to wykorzystać do samorozwoju? Dokładna refleksja nad tymi pytaniami pomoże ci przejść od karania do postępu.