Aby się rozwijać, potrzebujemy jasnego i uzasadnionego feedbacku i pozytywnego nastawienia.




Jeśli chcemy poprawić nasz feedback, potrzebujemy nowej koncepcji - wizji.

W opiniach autorów informacja zwrotna powinna być zdefiniowana jako informacja, która jest zarówno konkretna, jak i jasna, powinna być udzielana lub poszukiwana, wyłącznie po to, by pomóc ludziom lub grupom w rozwoju lub poprawie.

Przeanalizujmy to. Po pierwsze, informacja zwrotna musi być konkretna i jasna. Informacje zwrotne takie jak: "Po prostu rób to, co robisz" lub "Obserwuj, co robi Janek z działu sprzedaży i rób to samo" nie są dla nikogo prawdziwą pomocą. Jasna informacja jest najlepszym sposobem na zainspirowanie do działania.

Po drugie, informacje zwrotne powinny być nie tylko przekazywane, ale również poszukiwane. Aby naprawdę skorzystać z informacji zwrotnej, nie możemy po prostu na nią czekać: musimy o nią poprosić. Na zakończenie, informacja zwrotna powinna być całkowicie skoncentrowana na rozwoju. Po co komu feedback, jeśli nie po to, by pomóc w rozwoju lub zmianie? Informacji zwrotnej nie należy nigdy używać jako broni, ani jako narzędzia do demonstracji siły, ale zawsze po to, by pomóc komuś się poprawić.

Coś, co może pomóc w zmianie nastawienia do informacji zwrotnej, to przyjęcie postawy sprzyjającej rozwojowi. Doktor Carol Dweck, psycholog z Uniwersytetu Stanforda, napisała, że ludzie o stałym sposobie myślenia wierzą, że ich nieodłączne cechy, takie jak inteligencja czy talent, są stałymi cechami, a w rezultacie nie inwestują w rozwój. Jednak osoby o stałym sposobie myślenia postrzegają talent tylko jako punkt wyjścia, a jednocześnie przejmują zarówno pasję do nauki, jak i odporność psychiczną. Badania przeprowadzone przez Dweck wykazały, że osoby o stałym sposobie myślenia ignorują negatywne sprzężenie zwrotne, nawet jeśli jest ono użyteczne, podczas gdy osoby o wzroście myślenia szukają informacji zwrotnych, a krytykę traktują jako doświadczenie w uczeniu się.

Im bardziej można przyjąć postawę wzrostową, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będziesz czuł się komfortowo z informacją zwrotną i tym więcej możesz się z niej nauczyć. Postaraj się więc być czujnym na to, jak reagujesz na wyzwania w miejscu pracy.

Jeśli zauważysz, że mówisz: "Nie mogę tego zrobić", spróbuj zrozumieć, że po prostu nie możesz JESZCZE tego zrobić. Porównujesz siebie do kolegi z pracy? Postaraj się go poprosić o kilka wskazówek, dotyczących tworzenia sieci kontaktów i przypomnij sobie, że poprawa w tej dziedzinie może przynieść prawdziwe rezultaty.

Teraz przyjrzymy się fundamentom lepszej kultury sprzężenia zwrotnego.