Nie potrafimy łatwo rozróżnić skalowalnych i nieskalowanych informacji.




Jako ludzie stworzyliśmy wiele metod i modeli kategoryzowania informacji i rozumienia świata. Niestety nie jesteśmy wciąż zbyt dobrzy w rozróżnianiu różnych rodzajów informacji, zwłaszcza pomiędzy tymi skalowalnymi i nieskalowalnymi.

Różnica między tymi dwoma typami jest jednak fundamentalna.

Nieskalowalne informacje – takie jak wzrost czy waga – mają pewien statystyczny górny i dolny limit.

Waga jest nieskalowalna, ponieważ są fizyczne ograniczenia dotyczące tego, ile ktoś może ważyć. Jasne, można ważyć nawet 500 kilogramów, ale fizycznie żaden człowiek nie może ważyć 5 ton. Ze względu na te właściwości, nieskalowalne informacje są w oczywisty sposób ograniczone, dlatego możemy tworzyć pewne przewidywania oparte na wartościach średnich.

Z drugiej strony, rzeczy niefizyczne lub wprost abstrakcyjne, takie jak dystrybucja bogactwa lub ilość sprzedanych albumów są skalowalne. Przykładowo, jeśli sprzedasz swój album w formie cyfrowej przez iTunes, nie ma limitu dotyczącego możliwej liczby sprzedanych kopii, ponieważ dystrybucja nie zależy od fizycznie istniejącej ilości albumów. Dodatkowo, jako, że transakcje odbywają się online, nie ma ograniczenia związanego z fizycznym pieniądzem, którego brak nie pozwala na sprzedanie biliona sztuk.

Różnica pomiędzy skalowalnym i nieskalowalnymi informacjami jest ważna, jeśli chcesz mieć dokładny obraz świata. Próba zastosowania zasad związanych z nieskalowalnymi informacjami do skalowanych danych prowadzi do błędów.

Powiedzmy, że chcesz zmierzyć zamożność mieszkańców Anglii. Najprostszym sposobem, aby to zrobić jest wyliczenie bogactwa na osobę, poprzez dodanie wszystkich majątków i podzielenie ich przez liczbę mieszkańców.

Jednakże bogactwo jest skalowalne: istnieje możliwość, że mała liczba obywateli posiada większość całego majątku.

Zbierając jedynie dane na temat dochodów per capita otrzymasz reprezentacyjny obraz rozkładu dochodów, który prawdopodobnie nie odpowiada rzeczywistości dla obywateli Anglii.