Znajdź swoją fioletową krowę z Sethem Godinem
Pozostając w klimatach marketingowych, nie sposób nie zgłębić tajemnic książki pod tytułem: „Fioletowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny”, której autorem jest Seth Godin, ceniony mówca amerykański oraz specjalista w dziedzinie nowoczesnego marketingu. Tytułowa fioletowa krowa to przede wszystkim symbol produktów czy też usług, które znajdują się na szczycie zainteresowań konsumentów i wyraźnie wznoszą się ponad resztę propozycji. Dzięki tej pozycji czytelniczej każdy przedsiębiorca znajdzie sposób na wypasanie swojego biznesu na najbardziej zyskownych łąkach.
Nie bądź taki jak wszyscy
Wielu przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, często przygląda się konkurencji. Rzeczywiście, jest to niezwykle rozsądne podejście, ponieważ dzięki temu można poznać swojego rynkowego „wroga”, jednocześnie poznając jego technikę marketingową. Niemniej początkujący przedsiębiorcy nie mogą zapominać o tym, że upodobnianie się do kolegów z branży jest równoznaczne ze skazaniem swojego biznesu na klęskę i to jeszcze zanim na dobre się z nim wystartuje.
Seth Godin w swojej książce „Fioletowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny” pokazuje, że działalność każdej firmy powinna być synonimem właśnie fioletowej krowy, która zdecydowanie wyróżnia się w tłumie czarno-białych i brązowych, poczciwych, ale zupełnie nijakich krasuli. To właśnie dzięki temu, że dane przedsiębiorstwo wyróżnia się czymś szczególnym, szanse na to, że konsumenci je zauważą, szybują w górę w ekspresowym tempie. Powszechność oznacza bezbarwność, a przecież to właśnie nietuzinkowego koloru potrzebują szaty marketingowe.
To właśnie różnego rodzaju wyróżniki sprawiają, że ludzie dostrzegają daną firmę nawet wtedy, kiedy na ten moment nie potrzebują produktu, który sprzedaje lub też usługi, którą świadczą pracujący w niej specjaliści. Dowodem tego niech będzie historia przytoczona w tej książce: kiedy Seth Godin poprosił przypadkowe osoby, które właśnie czytały gazety, o przytoczenie nazw przynajmniej dwóch firm, które reklamują się w aktualnie zgłębianej prasie. Żadna z tych osób nie potrafiła tego zrobić.
Być może dlatego, że branża ogłaszających się przedsiębiorstw nie wpisała się w aktualne potrzeby wybranej grupy czytelników. W głównej mierze również dlatego, że tradycyjny marketing nie jest już tak efektywny, jak jeszcze kilkanaście lat temu. W czasach, w których na biznesowej drodze spotyka się coraz bardziej świadomych konsumentów, trzeba postawić na ryzyko, które z pewnością przyniesie większe korzyści, niż bierne czekanie czy też bezpieczne, ale niespecjalnie przydatne pomysły marketingowe, takie jak reklamowanie się w gazecie czy telewizji.
Jak powinien wyglądać Twój marketing?
Z pewnością wiesz już, że w sytuacji, w której chcesz osiągnąć biznesowy sukces, podejmowane przez Ciebie działania powinny utożsamiać Cię z fioletową krową, nie zaś z innymi łaciatymi na pastwisku. Co więc powinieneś zrobić? Przede wszystkim skupić się na klientach, którzy faktycznie pragną czegoś nowego i, co równie istotne, lubią dzielić się informacjami o tych nowościach ze swoimi bliższymi i dalszymi znajomymi. Nie można zapominać również o stałym sprawdzaniu efektywności podejmowanych działań, a także o nieustannym poszukiwaniu kolejnych członków grupy docelowej.
Wielu przedsiębiorców gubi także biznesowa nieśmiałość i strach przed wychylaniem się oraz wyjściem poza marketingowy schemat, który jest powszechnie znany, ale przynosi coraz mniej korzyści. Firmy obawiają się krytyki oraz ośmieszenia, których źródłem może być wyróżnienie się z tłumu. Właściciele wszystkich tych działalności muszą jednak pamiętać o tym, że krytyka wcale nie oznacza porażki.
Wręcz przeciwnie. Przedsiębiorcy, którzy chcą stać się fioletową krową we własnej branży, muszą liczyć się z niepochlebnymi opiniami ze strony konkurencji. Jeżeli takowe się nie pojawią, przedsiębiorca może mieć pewność, że jego działania są zbyt zachowawcze i, co za tym idzie, zupełnie nieskuteczne. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że inność czyni Twój biznes czymś wyjątkowym, wyróżniającym się spośród innych propozycji, a jednocześnie ciekawszym dla konsumentów.
Książka „Fioletowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny” autorstwa Setha Godina to kolejna pozycja czytelnicza w ‘Fabryce wiedzy’, która zgłębia tajniki nowoczesnego, innowacyjnego i efektywnego marketingu. Z jej treścią i sposobami przytoczonymi przez specjalistę powinien zapoznać się każdy biznesmen, który jeszcze zastanawia się nad tym, czy podjąć niestandardowe działania, które, choć ryzykowne, to na pewno opłacalne.