Grywalizacja

Graj w biznesie i wygrywaj w życiu zawodowym

Czy codzienna rozrywka, której poddajesz się z rozkoszą, by zrelaksować się po ciężkim dniu, może być cenną wskazówką w świecie biznesu? Ależ oczywiście, a ten fakt z pewnością ucieszy wszystkich fanów gier – mechanizmy w nich występujące można bowiem z powodzeniem wykorzystać jako wsparcie działań marketingowych, do zarządzania ludźmi, a nawet w procesie edukacji. O tym, co w biznesie gra, przeczytasz w książce Pawła Tkaczyka.

Czym jest grywalizacja?


Grywalizację można określić mianem dziedziny biznesowej, do której spopularyzowania na polskim gruncie przyczynił się właśnie Paweł Tkaczyk – ceniony strateg marki, szkoleniowiec oraz mówca publiczny, którego doświadczenie pozwoliło na stworzenie książki pod tytułem „Grywalizacja. Jak stosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych”. Przenoszenie mechanizmów, które rządzą światem gier do biznesu w realnym wydaniu, otwiera nowe perspektywy i poszerza horyzonty każdego właściciela firmy.

Ten proces można wykorzystać jako skuteczne narzędzie uprzyjemniania sobie życia zawodowego, zamieniając pracę na zabawę, wzmacniając zaangażowanie, motywując do wzmożonych działań i dając możliwość wyboru ścieżki kariery. Co więcej, pod pojęciem grywalizacji kryje się nie tylko nagroda za sukces, ale również miejsce na błędy.

Żeby wygrać, trzeba grać


Należy zaznaczyć, że grywalizacja nie dotyczy jedynie wirtualnej sfery tego typu rozrywki – z powodzeniem można w niej wykorzystać również zasady planszówek, szachów, karcianek, a nawet reguł sportowych, wywodzących się na przykład z gry w piłkę. Każda z tych odskoczni jest również źródłem inspiracji, którą warto przenieść do biznesu. Jak to zrobić w praktyce? Przede wszystkim wyznaczając cele, ale nie tylko dla swoich podwładnych, a również dla siebie – zawieś wyżej poprzeczkę i rzuć sobie wyzwanie, na przykład wygenerowanie większego zysku w przyszłym roku.

Dobra gra, a więc również grywalizacja nie istnieje bez nagród – karm swoje emocje bonusami, wyróżnieniami i medalami, najlepiej w postaci polskich złotych. Nie zapominaj o tym, że każda rozgrywka rządzi się pewnymi zasadami, w związku z tym musisz zadbać o dobrą organizację całego procesu. Na koniec powinieneś również przygotować się na przeszkody, nazywane przez Pawła Tkaczyka esencją gry. Pokonywanie trudności buduje napięcie, a to z kolei może okazać się źródłem rozrywki w postaci satysfakcjonujących osiągnięć.

Grywalizacja to metoda, którą można wykorzystać nie tylko na polu zawodowym, ale również w życiu prywatnym, na przykład przy kłopotach finansowych czy problemach rodzinnych. Autor książki „Grywalizacja. Jak stosować mechanizmy w działaniach marketingowych” nie zamyka wykorzystywania reguł gry w określonych ramach. Wręcz przeciwnie – zostawia swoim czytelnikom otwartą furtkę, pokazując im, że grywalizację można wykorzystać na wielu obszarach biznesowych i osobistych.