Załóż darmowe konto użytkownika


Mała WIELKA zmiana

Mała zmiana może być wielką zmianą!

Wiele osób chce iść w życiu po najmniejszej linii oporu. Jednocześnie jednak tym bardziej ambitnym zależy na tym, aby wszystko wokół nich było zgodne z ich oczekiwaniami. Często jednak wydaje się, że połączenie obu tych aspektów jest niemożliwe. Tymczasem wielkie zmiany wcale nie muszą wiązać się z wielkimi czynami. Wystarczy nauczyć się kilku perswazyjnych sztuczek. Można to zrobić dzięki lekturze książki pod tytułem: „Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ”.

Jak bez wysiłku nakłaniać innych do zaangażowania?


Wiele osób ma problem z przekonaniem do zaangażowania się w daną sprawę swoich bliskich. Mowa tu jednak nie tylko o współpracownikach czy podwładnych, ale również o domownikach. Często okazuje się, że nasze otoczenie ma zupełnie inne poglądy na daną sprawę czy też totalnie odmienną wizję realizacji danych planów. Oczywiście, należy zapoznać się z argumentami i pomysłami drugiej strony, jednakże, jeśli bardzo nam na czymś zależy, możemy skorzystać z porad, które podsuwają autorzy książki „Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ” – Noah J. Goldstein oraz Robert B. Cialdini.

Wystarczy w tym celu prowadzić kilka dobrych zmian. W przypadku biznesu na początek warto zacząć od kwestii finansowych. W końcu nic tak nie mobilizuje, jak możliwość dodatkowego zarobku lub wręcz przeciwnie – konieczność zapłaty za niewywiązanie się ze swoich obowiązków. Doskonałym dowodem na to jest system premiowania. Wielu przedsiębiorców, którzy działają w branży usługowej, decydują się również na pobieranie od klientów zaliczki.

Dzięki temu ten nie zrezygnuje ze zlecenia, ale jednocześnie nic nie straci, wszak uiszczona zapłata zostanie odjęta od kwoty widniejącej na końcowych rachunku, natomiast usługodawca może mieć pewność tego, że po raz kolejny nie zostanie wystawiony do wiatru lub, co gorsza, nie straci materiałów, które poświęcił na przygotowanie na przykład personalizowanego przedmiotu, a których nie da się już odzyskać. Z takiej opcji często korzystają przedstawiciele branży ślubnej – wedding plannerzy, floryści czy dekoratorzy.

Świetlana manipulacja, czyli prosty przykład perswazji


Autorzy książki „Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ” przytaczają jeszcze jeden przykład, który da się wykorzystać zarówno w firmie, jak i w zaciszu własnego domu. Wiele osób skarży się na to, że osoby z jego otoczenia nie gaszą światła. Jest to problem nie tylko natury ekologicznej, ale również finansowej, a nawet komfortowej – brak takiego odruchu u innych osób może być zwyczajnie drażniący. Co więc zrobić, jeśli pracownicy mają problem z podejściem do włącznika? Najlepiej postawić tuż pod nim… kosz na śmieci.

Każdy z nas generuje bowiem tyle odpadów, że każdego dnia co najmniej kilka razy musi podejść do magicznego kubła, dzięki któremu wokół siebie można utrzymać względny porządek. Tak subtelny sposób na wpłynięcie na postępowanie innych nie jest niczym uciążliwym, nie nadwyręża także cierpliwości osób, które w wielu sytuacjach poprzestają na męczącym powtarzaniem swoich próśb. Jak widać, prosta perswazja może przynieść oczekiwane, a przede wszystkim długotrwałe efekty i jednocześnie nie być źródłem nieporozumień czy niezadowolenia jednej ze stron.

Czego jeszcze dowiesz się z książki pod tytułem: „Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ”?


Jak widać, kilka z pozoru niewielkich zmian w zakresie perswazji może przynieść spektakularne efekty w nakłanianiu ludzi do zaangażowania zarówno w małych, jak i ogromnych inicjatywach. Warto jednak podkreślić, że wielu z nas ma tendencję do naśladowania zachowań innych i ten aspekt również można przekuć na swoją korzyść. Noah J. Goldstein oraz Robert B. Cialdini w swojej książce przekonują również, że sprawianie wrażenia pewnego siebie przyczynia się do zwiększenia siły przebicia. Przy propozycji, na której realizacji nam zależy, warto skupić się nie tylko na odpowiednim sformułowaniu prośby, ale również na tym, kiedy się ją zwerbalizuje.

Skuteczna perswazja nie zależy jedynie od przekazu, ale od kontekstu i środowiska. Każdy, kto wprowadzi niewielkie zmiany, może liczyć na wielkie efekty. Zdolność przekonywania innych wcale nie musi wiązać się z próżnym wysiłkiem. Więcej o nakłanianiu ludzi do tego, aby poszli za naszą racją, znajdziesz w streszczeniach dostępnych w ‘Fabryce wiedzy’.


Streszczenia wszystkich książek opisywanych na blogu znajdują się w 'Fabryce wiedzy'. Znajdziesz w nich praktyczne wskazówki i rady, które możesz zastosować w swojej pracy, biznesie lub po prostu w życiu prywatnym. Aktualnie w 'Fabryce wiedzy' znajdziesz 608 streszczeń książek, a ich liczba zwiększa się z każdym tygodniem. Jeśli chcesz możesz wypróbować 'Fabrykę wiedzy' całkowicie za darmo. Wystarczy, że założysz darmowe konto użytkownika, a otrzymasz dostęp do wersji demo 'Fabryki wiedzy', która zawiera kilkanaście streszczeń książek. Zobaczysz też pełen katalog gotowych streszczeń książek biznesowych i samorozwojowych oraz dowiesz się jakie streszczenia wkrótce pojawią się w serwisie. Aby założyć darmowe konto użytkownika - kliknij tutaj.