Załóż darmowe konto użytkownika


Skuszeni

O konsumenckim uzależnieniu w pozytywnym tego słowa znaczeniu

Czy przedsiębiorcy, którym zależy na zysku i rozpromowaniu produktu, stają niemal na głowie? Wcale nie – wystarczy, że poznają efekt pozytywnego uzależnienia klientów. Można to zrobić dzięki książce pod tytułem: „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie” autorstwa Nira Eyala. Czytelnicy znajdą tutaj konkretne rady, jak firmy mogą sprawić, że ich produkty wejdą w nawyk, jednocześnie zgłębiając problematykę moralną, która się z tym wiąże.

Czy uzależnienie może być pozytywne?


Uzależnienie zazwyczaj kojarzy się z czymś negatywnym. Tymczasem jak twierdzi auto książki „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie” przedsiębiorcy mogą budować wśród swoich konsumentów pozytywne nawyki, dzięki którym ich oferta będzie bardziej atrakcyjna, a z czasem klienci nie będą w stanie wyobrazić sobie codziennego funkcjonowania bez produktu. Nawyki powstają, ponieważ mózg chce zaoszczędzić czas, więc w większości sytuacji każe nam robić to samo, co ostatnio.

Tak prostą regułę działania naszego umysłu można w prosty sposób przekuć na swoją korzyść. Badania wykazały, że nawet jeśli zmienimy nasze rutyny, ścieżki neuronowe starego nawyku pozostają nienaruszone, przez co można je bardzo łatwo reaktywować. Czasem bywa to wyjątkowo frustrujące, na przykład przy okazji formułowania postanowień noworocznych, których najczęściej nie udaje nam się zrealizować. W biznesie jednak ten fakt warto wykorzystywać.

Czym jest model haka?


Dlaczego szerzenie swoich produktów wśród konsumentów jest tak niezwykle istotne? Przede wszystkim dlatego, że produkty tworzące nawyk generują wysokie przychody, trudno z nimi konkurować, a do tego wymagają od użytkowników wielokrotnego przechodzenia przez wszystkie etapy modelu haka. W tym miejscu warto pochylić się nad tym, czym właściwie taki model jest.

Otóż to cykl składający się z czterech kroków, które, powtarzane odpowiednio często, doprowadzają do wytworzenia się u użytkownika nawyku wokół danego produktu. Pierwszy etap to tak zwany wyzwalacz, czyli zewnętrzne wydarzenie, skłaniające klientów do wypróbowania produktu za pierwszym razem. Do wyzwalaczy zalicza się między innymi reklamy (np. telewizyjne) i to między innymi dlatego troska o ich przyciągający przekaz jest tak ważna.

Następnym krokiem jest działanie, a więc konieczność zrobienia czegoś, aby skorzystać z produktu. Mowa tu między innymi o rejestracji w społeczności internetowej, zapisaniu się do newslettera itp. Później przychodzi czas na nagrodę – zaspokojenie potrzeby, która zmotywowała danego konsumenta do działania. Ostatnim krokiem jest oczywiście inwestycja, która nie zawsze w kontekście dobrego produktu dotyczy wyłącznie pieniędzy, ale również czasu.

Cztery etapy modelu haka muszą być jednak powtarzalne i to właśnie o tym muszą pamiętać przedsiębiorcy, którym zależy na realnym zysku. Ten samowzmacniający i kształtujący długoterminowe zachowanie cykl musi stać się niepowstrzymaną reakcją łańcuchową. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą mieć pewność, że ich produkt zostanie nie tylko zapamiętany, ale przede wszystkim klienci będą po niego wracać.

Czego jeszcze dowiesz się z książki pod tytułem: „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie”?


To jednak nie koniec przydatnej wiedzy, którą można zdobyć dzięki książce „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie”. Osoby, które po nią sięgną, poznają potęgę budowania nawyków w konsumenckim świecie. Dowiedzą się także, że każdy produkt musi motywować, ale też umożliwiać potencjalnym użytkownikom korzystanie z jego możliwości. Każdy przedsiębiorca powinien bowiem odpowiedzialnie wykorzystywać moc produktów budujących nawyki.

Produkty tworzące nawyk wykorzystują podstawową psychologię – wystarczy uświadomić sobie ilość bodźców, które skłaniają Cię do używania produktów w ciągu dnia. Analiza własnych przyzwyczajeń może okazać się wyjątkowo przydatna w tworzeniu własnej strategii produktowej. Jak podkreśla Nir Eyal, produkty budujące nawyki są swoistym Świętym Graalem firm konsumenckich, a wszystko dlatego, że zdobywają lojalnych zwolenników i praktycznie sprzedają się same. Korzystaj z potencjału tej wiedzy, a z pewnością osiągniesz sukces!


Streszczenia wszystkich książek opisywanych na blogu znajdują się w 'Fabryce wiedzy'. Znajdziesz w nich praktyczne wskazówki i rady, które możesz zastosować w swojej pracy, biznesie lub po prostu w życiu prywatnym. Aktualnie w 'Fabryce wiedzy' znajdziesz 576 streszczeń książek, a ich liczba zwiększa się z każdym tygodniem. Jeśli chcesz możesz wypróbować 'Fabrykę wiedzy' całkowicie za darmo. Wystarczy, że założysz darmowe konto użytkownika, a otrzymasz dostęp do wersji demo 'Fabryki wiedzy', która zawiera kilkanaście streszczeń książek. Zobaczysz też pełen katalog gotowych streszczeń książek biznesowych i samorozwojowych oraz dowiesz się jakie streszczenia wkrótce pojawią się w serwisie. Aby założyć darmowe konto użytkownika - kliknij tutaj.