Zadbaj o sukces start-upu tworząc bazę klientów
Od czego zależy sukces każdego start-upu? Nie tylko od kreatywnego pomysłu, szczypty szczęścia nowicjusza czy też oferty wpisującej się w oczekiwania konsumentów. Jak przekonują autorzy książki pod tytułem: „Trakcja, czyli złap przyczepność. Jak każdy startup może osiągnąć szybki wzrost” prawdziwa siła start-upów zależy przede wszystkim od bazy klientów, którą zbuduje firma. O tym, jak to zrobić i jak dopasować sposoby do fazy rozwoju firmy początkujący przedsiębiorcy mogą przeczytać w niniejszej pozycji czytelniczej.
Start-up, czyli zacznij z sukcesem
Wydawać by się mogło, że gwarancją sukcesu każdej działalności, zarówno jednoosobowej firmy, jak i ogromnego przedsiębiorstwa, jest wysokiej jakości produkt czy też usługa. Cechą łączącą obie te oferty jest oczywiście dopasowanie do rynku, a także odpowiednia promocja. Nie można jednak zapomnieć o tym, że jeśli produkt nie będzie otoczony tajnymi broniami, dzięki któremu przebije się on przez całą masę podobnych propozycji i utrzyma się mimo trudnych warunków rynkowych, to start-up z góry jest skazany na niepowodzenie.
Gabriel Weinberg oraz Justin Mares, autorzy książki „Trakcja, czyli złap przyczepność. Jak każdy startup może osiągnąć szybki wzrost” doskonale porównują tytułową trakcję biznesową do tej motoryzacyjnej. Wystarczy wyobrazić sobie nowoczesny, wysokiej klasy samochód, który ugrzązł w błocie. Kierowca coraz mocniej wciska pedał gazu, a jednocześnie coraz bardziej mieli kołami w grząskiej ziemi, z której prawdopodobnie sam już nie wyjedzie. Z głębokim błotem doskonale poradzi sobie jednak czołg, którego przyczepność, niezawodność i pewnego rodzaju monumentalność przejadą przez każde bagno.
Jak ma się to biznesu? Otóż nawet najbardziej funkcjonalny, wytrzymały i pożądany produkt nie będzie rozchwytywany, jeśli nie będzie miał kto go rozchwytywać. Firma go oferująca będzie powoli grzęznąć w finansowym błocie, ponieważ zainwestowała sporo w jego produkcję, natomiast nigdzie nie widać zwrotów kosztów.
A kiedy sytuacja stanie się dramatyczna, przedsiębiorca podejmie kilka dyktowanych paniką, zupełnie nietrafionych decyzji, dalej zakopując się w błocie, z którego w tym momencie nie da się już wyjechać. Właśnie dlatego warto zadbać o trakcję swojego produktu jeszcze przed wprowadzeniem go na rynek.
Czego jeszcze dowiesz się z książki Gabriela Weinberga i Justina Maresa?
Jak podkreślają autorzy książki „Trakcja, czyli złap przyczepność. Jak każdy startup może osiągnąć szybki wzrost”, przedsiębiorca musi pamiętać także trakcji, a więc o wzroście popytu klientów na dany produkt. Ta kwestia ma szczególne znaczenie dla tempa wzrostu start-upów, w związku z tym każdy początkujący i dobrze prosperujący przedsiębiorca powinien w głównej mierze skupić się na tym, aby stale zwiększać zapotrzebowanie klientów na swój produkt – bez względu na to, czy jest to stały punkt oferty, czy też zupełna nowość.
W ‘Fabryce wiedzy’ wyjątkowo często przypominamy naszym użytkownikom o tym, jak ważny jest marketing. To właśnie wszelkiego rodzaju działania promocyjne firmy są kluczem do rozwojowego sukcesu, czego kolejnym potwierdzeniem jest treść niniejszej pozycji czytelniczej. Pozyskiwać i utrzymywać klientów można na różne sposoby, nie należy jednak zaniedbywać mediów tradycyjnych, ale również zyskiwać zainteresowanie grupy potencjalnych konsumentów za pomocą mediów społecznościowych.
Marketing nie ogranicza się jednak do działań społecznych – nie można tu zapominać także o reklamach internetowych czy też nawiązywaniu bliższej współpracy z innymi firmami. Efektywnym działaniem promocyjnym jest również skupienie się na tradycyjnej sprzedaży, a także na marketingu e-mailowym. Na koniec warto wspomnieć również o pewnej reklamowej elastyczności. Wszelkie działania należy dopasować bowiem do zapotrzebowania zarówno rynku, jak i klientów.
Gabriel Weinberg i Justin Mares podkreślają: nawet najlepsze produkty nie sprzedają się same. Każda, absolutnie każda firma, która dopiero rozpoczyna swoją działalność, jest mocno uzależniona od bazy klientów. Należy jednak pamiętać o tym, że każde przedsiębiorstwo może zbudować taką bazę samą – wystarczy zapoznać się z zasadami tworzenia grup docelowych i sposobami na pozyskanie nowych osób zainteresowanych ofertą danej działalności.