Załóż darmowe konto użytkownika


Zero to one

Start-up - co powinieneś o nim wiedzieć?

O start-upach można powiedzieć naprawdę wiele, ale jedno jest pewne – ich popularność stale rośnie. Każdy, kto chce rozpocząć przygodę z modelem biznesowym, który z założenia ma być źródłem zysku i możliwością rozwoju, powinien wiedzieć, że sukces start-upu nie jest kwestią szczęścia. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest to sposób biznesu, w którym należy rzucić wyzwanie utartym konwencjom, a przede wszystkim pozbyć się myślenia zgodnie z utartymi schematami. Jak to zrobić?

Dlaczego warto przeczytać książkę: „Zero to one. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość”?


Powodzenie start-upu jest podyktowane niekonwencjonalnym myśleniem, kreatywnością, wzbiciem się na wyżyny indywidualności, ale przede wszystkim wiedzą o tym modelu biznesowym. Można ją wzbogacić dzięki książce „Zero to one. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość”, której autorem jest Peter Thiel – amerykański przedsiębiorca, inwestor oraz jedna z pierwszych osób, która zdecydowała się zainwestować w tak nieprzewidywalny projekt, jak Facebook.

Dzięki tej książce każdy, kto planuje założyć własną działalność gospodarczą i zastanawia się nad tym, czy start-up rzeczywiście jest dobrym pomysłem, pozna zalety tego modelu biznesowego. Do największych atutów tego rozwiązania zalicza się bowiem między innymi fakt, że do założenia start-upu nie potrzeba zbyt wiele – ani ogromnego kapitału, ani wielu pracowników, ani nawet własnego biura.

Monopol – czy rzeczywiście taki zły?


Peter Thiel zajmuje się również niezwykle ważną kwestią, jaką jest podejście do monopolistycznych firm na rynku. Zarówno wielu biznesowych laików, jak i właścicieli firm niesłusznie uważa, że monopol to jedna z najgorszych rzeczy, jakie mogą istnieć w przedsiębiorczym świecie. Tymczasem to właśnie monopol napędza rynek, a przede wszystkim innowacje. Wszystko za sprawą biznesowego powiewu świeżości.

Dla właścicieli firm monopolistycznych ten fakt oznacza przede wszystkim większy zysk, ale również to, że kreatywny przedsiębiorca robi coś lepiej, niż wszyscy inni. Co jest tajemnicą monopolu? W głównej mierze przewaga technologiczna, efekty sieci, korzyści skali i doskonała marka – to właśnie nad tymi wszystkimi zagadnieniami pochyla się autor, wyjaśniając meandry każdego z nich. A czy pomiędzy monopolem a start-upem zachodzi jakaś relacja?

Co zrobić, żeby start-up był przepisem na sukces?


Pamiętaj, że zarówno firmy, które zajmują lwią część danego rynku branżowego, jak i raczkujące modele biznesowe, które nie wymagają zbyt wiele od ich właścicieli, kiedyś były w dokładnie tym samym miejscu, a więc na początku. Poza tym warto dodać, że rozpoczęcie działalności na bazie start-upu i stanie się branżowym monopolistą absolutnie się nie wyklucza.

Wracając jednak do działań, które należy podjąć, aby start-up rzeczywiście był przepisem na sukces, w pierwszej kolejności należy pochylić się nad podejściem. Początkujący przedsiębiorca musi bowiem zrozumieć, że nie musi być najlepszy w absolutnie każdej dziedzinie – wystarczy, że będzie najlepszy w swojej branży i będzie umiał to wykorzystać. Kolejną istotną kwestią jest zdefiniowanie rynku branżowego. To ważne, aby właściciel start-upu poznał konkurencję, czyli dowiedział się wszystko o początkach w biznesie konkurentów, poznał propozycje konkurencji i określił to, co ich wyróżnia.

Jak podkreśla Peter Thiel, podstawą solidnych fundamentów każdego start-upu są również ludzie, którzy zasilą jego szeregi. Nie od dziś przecież wiadomo, że to właśnie w ludziach, ich podejściu oraz ich motywacji tkwi prawdziwa siła biznesowa. Warto pamiętać również o kulturze pracy, która będzie miała niezwykle znaczenie dla tego, czy zespół pracowników będzie jedną drużyną, a może synonimem niezdrowej rywalizacji zawodowej, która do niczego nie prowadzi. Prowadzący start-up musi mieć jednak na uwadze również zapewnienie równowagi pomiędzy różnymi interesami właścicieli firmy.

Jak widać, start-up może być biznesową przyszłością, oczywiście pod warunkiem, że jego właściciel dostosuje się do powyższych zasad. Aby zrobić to dobrze, warto zapoznać się z treścią książki „Zero to one. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość” albo chociaż jej streszczeniem, które znajdziesz w ‘Fabryce wiedzy’.


Streszczenia wszystkich książek opisywanych na blogu znajdują się w 'Fabryce wiedzy'. Znajdziesz w nich praktyczne wskazówki i rady, które możesz zastosować w swojej pracy, biznesie lub po prostu w życiu prywatnym. Aktualnie w 'Fabryce wiedzy' znajdziesz 576 streszczeń książek, a ich liczba zwiększa się z każdym tygodniem. Jeśli chcesz możesz wypróbować 'Fabrykę wiedzy' całkowicie za darmo. Wystarczy, że założysz darmowe konto użytkownika, a otrzymasz dostęp do wersji demo 'Fabryki wiedzy', która zawiera kilkanaście streszczeń książek. Zobaczysz też pełen katalog gotowych streszczeń książek biznesowych i samorozwojowych oraz dowiesz się jakie streszczenia wkrótce pojawią się w serwisie. Aby założyć darmowe konto użytkownika - kliknij tutaj.