Jednym kliknięciem stał się miliarderem – historia Jeffa Bezosa
Jeff Bezos – tego człowieka nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Jego nazwisko niekwestionowanie kojarzy się z platformą Amazon.com, choć trzeba jasno podkreślić, że to jedno z jego wielu osiągnięć. Historia jego życia zawodowego przedstawiona w książce „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com” może być ogromną inspiracją dla osób, które dopiero zaczynają przygodę w świecie biznesu. Okazuje się bowiem, że do sukcesu mogą prowadzić nie tylko utarte schematy, ale również pomysły, które wydają się zupełną abstrakcją.
Świat się zmienia i Amazon też
Dziś największy sklep internetowy na świecie, a na początku? Najpopularniejsza księgarnia wirtualna – to właśnie taka myśl przyświecała Jeffowi Bezosowi wtedy, kiedy tworzył platformę Amazon. Historia tego biznesu przedstawiona w książce „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com” nie jest jednak przypadkowa, a zaczyna się od poszukiwania produktu, który będzie znany każdemu i przypadnie do gustu wszystkim – bez względu na wiek, płeć, zainteresowania czy zasobność portfela.
Czy w ogóle istnieje coś takiego? Oczywiście. Poradniki, rozluźniające romanse, wciągające kryminały, autobiografie, wywiady-rzeki, podręczniki i pomoce naukowe – każdy na tym świecie miał przynajmniej raz w życiu książkę w ręku, a wiele osób nadal sięga po słowo czytane i to już nie tylko w papierowej, ale również w wirtualnej wersji. Jak widać. Pomysł Bezosa był więc nie tylko uniwersalny, ale również niezwykle rozwojowy.
Dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazon.com nie spoczął jednak na znalezieniu produktu, który przyniesie mu miliony. Priorytetem było dla niego również zbadanie rynku, zapoznanie się ze statystykami, przyjrzenie się konkurencji, zastanowienie się nad sposobem pozyskiwania asortymentu i szybkiego dostarczania pozycji czytelniczych do klientów, bez względu na ich miejsce zamieszkania.
Jeff Bezos oferował więc swoim klientom nie tylko komfortowe warunki współpracy czy bogatą bazę książek – cechą szczególną Amazona była bowiem także atrakcyjna cena oraz wykorzystanie potencjału internetowego. Bezos wiedział bowiem, że świat się zmienia i trzeba się z tym pogodzić.
Właśnie dlatego Amazon.com jest dziś zasadniczą platformą na rynku światowym. Jeff Bezos z niezwykłą szybkością otwierał się na to, co oferuje mu postęp technologiczny i przekuwał to w sukces, a właściwie w pieniądz. Nie bez powodu największa internetowa księgarnia szybko włączyła do swojej oferty elektronikę użytkową oraz media. Skoro świat się zmienia, to dlaczego Amazon miałby stać w miejscu?
Poznaj sekret Jeffa Bezosa
W początkowym szczycie kariery mogłoby się wydawać, że Jeff Bezos może po prostu usiąść i liczyć zyski. Amerykański przedsiębiorca nie osiadał jednak na laurach, ponieważ doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że nic nie trwa wiecznie, a doskonałym dowodem jest na to moment, w którym Amazon traci na popularności.
Właśnie wtedy Bezos udowadnia, że sekretem jego działania jest… nic innego jak działanie właśnie. Przedsiębiorca angażuje się w kolejny, równie innowacyjny projekt, którym jest Blue Origin. W obrębie tego przedsięwzięcia mieściły się między innymi takie zagadnienia, jak obniżenie kosztów lotów kosmicznych czy też umożliwienie naukowcom sprawniejszego kontynuowania badań oscylujących wokół Układu Słonecznego.
Szaleństwo? Nawet jeśli, to ukryta jest w nim metoda, ponieważ teraz, czyli 20 lat później nawet komercyjne loty w kosmos nikogo już nie dziwią. Jak widać, siłą sukcesu jest wiara w pomysły innowacyjne, ale również chęć przychylenia swoim klientom nieba i to zarówno dosłownie, jak i w przenośni. A to, że przy okazji można liczyć zyski, to już przecież sprawa drugorzędna.
O Jeffie Bezosie wciąż mówi się jak o legendzie. I rzeczywiście, jego spektakularny sukces może być biznesowym przykładem dla kolejnych pokoleń. Amerykański miliarder to marka sama w sobie. Bezos zapracował na nią przede wszystkim wiarą we własne możliwości, ale również otwartością na nowoczesność, na postęp i na wszystko to, co innowacyjne, nieznane, pionierskie, twórcze, ale również nieco ekstrawaganckie.