Załóż darmowe konto użytkownika


22 niezmienne prawa zarządzania marką

Stwórz silny brand z książką: "22 niezmienne prawa zarządzania marką"

Budowanie marki to jedno z najważniejszych zadań każdego przedsiębiorcy. W dzisiejszym szaleństwie, które zapanowało w świecie marketingu, nie jest to takie proste. W związku z tym dobrze jest poznać zasady, którymi warto kierować się w tym procesie. Stwórz brand, którego nie przeoczy żaden konsument, z książką: „22 niezmienne prawa zarządzania marką” autorstwa dynamicznego duetu marketingowców, na który składają się Al i Laura Ries.

Co warunkuje siłę marki?


Na rynku są produkty, które dobrze znamy i kochamy, ale także te, których, z różnych względów, unikamy. A co jest pomiędzy nimi? Absolutna nieskończoność towarów średniej jakości, o których istnieniu nawet nie pamiętamy. Wyróżnianie się w tłumie na zapełnionej półce w supermarkecie to trudna sprawa, z czego z pewnością zdaje sobie sprawę każdy przedsiębiorca. Oczywiste więc jest, że wiele marek cierpi na brak zainteresowania, między innymi dlatego, że po prostu nie zapadają w pamięć.
Co więcej, nawet najlepsze produkty może spotkać ten sam smutny koniec. Co więc warunkuje siłę marki i jak zadbać o to, aby nie przepaść w gąszczu innych brandów? Według autorów książki „22 niezmienne prawa zarządzania marką”, wszystko opiera się na trzech zasadach zarządzania. Pierwszą z nich jest fakt, że marka staje się słabsza, gdy się rozszerza i traci skupienie. Wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że ich firma rozwija się, gdy poszerza swoją ofertę.

Tymczasem najwięksi tytani, do których bez dwóch zdań zalicza się Chevrolet, na własnej skórze przekonało się, że więcej wcale nie oznacza lepiej. W momencie, w którym marka poszerzyła swoją ofertę, odnotowała wzrost zainteresowania, a zarazem zysków. Taka sytuacja nie potrwała jednak długo, ponieważ w dłużej perspektywie okazało się, że sprzedaż drastycznie spadła. Chevrolet wrócił więc do pierwotnej strategii biznesowej i ponownie stał się przodującym brandem w marce motoryzacyjnej.

Druga zasada zarządzania nie bez powodu opiera się więc na skupieniu się wyłącznie na ograniczonej, za to wyjątkowo jakościowej ofercie. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest Subway, który zogniskował się wyłącznie na kanapkach i bagietkach. Prostota asortymentu umożliwiła dopracowanie propozycji z menu do perfekcji, dzięki czemu marka szybko stała się fenomenem, którego prześcignął jedynie McDonald's.

Czy siłą marki rzeczywiście jest ograniczenie oferty?


A co z trzecią zasadą zarządzania marką? Al i Laura Ries w swojej książce „22 niezmienne prawa zarządzania marką” piszą jasno: prawo osobliwości to coś, z czego musi zdawać sobie sprawę każdy przedsiębiorca. Silny branding sprawia, że nazwy produktów stają się synonimami przedmiotów codziennego użytku lub idei. Dowodem tego faktu, że synonimem drogiego zegarka szwajcarskiego jest firma Rolex. Można więc wywnioskować, że siłę przebicia na rynku znajdą tylko brandy, które mają ograniczoną, za to niezwykle dopracowaną ofertę.

Tymczasem nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu o tym, że równie ważna jest tożsamość marki. O czym dokładnie mowa? Bazując na przykładzie Walmartu: jeśli podstawowa tożsamość marki jest wystarczająco silna, nawet marki, które sprzedają zawrotną liczbę produktów, mogą się wyróżnić. Prawo osobliwości opiera się na tym, że dany brand jest rozpoznawany, ponieważ wszystko, co oferuje klientom, łączy jedna cecha.

W przypadku amerykańskiej sieci supermarketów jest to niska cena. Ten pojedynczy cel ucieleśnia etos firmy, a klienci czerpią z jej oferty garściami, przede wszystkim dlatego, że wiedzą, że zakupy w Walmarcie będą tanie, a zatem satysfakcjonujące dla portfela. Nie chodzi jednak o to, by proponować klientom haczyk w postaci niskiej ceny. Znakiem rozpoznawczym oferty danej marki może być to, że jest ona prestiżowa, przyjazna środowisku itp.

Czego jeszcze dowiesz się z książki: „22 niezmienne prawa zarządzania marką”?


Czytelnicy niniejszej lektury biznesowej mogą liczyć także na to, że dowiedzą się z niej, jak zyskać rozgłos, dlaczego kluczem do wzrostu jest kojarzenie marki z jednym konceptem i wzrost kategorii rynkowej, z jakich powodów logo jest najważniejszym elementem strategii marketingowej i jak stworzyć nazwę brandu. Zajrzyj do ‘Fabryki wiedzy’ i przekonaj się, że mądre zarządzanie marką może przynieść spektakularne efekty i to bez konieczności wykładania ogromnego kapitału.


Streszczenia wszystkich książek opisywanych na blogu znajdują się w 'Fabryce wiedzy'. Znajdziesz w nich praktyczne wskazówki i rady, które możesz zastosować w swojej pracy, biznesie lub po prostu w życiu prywatnym. Aktualnie w 'Fabryce wiedzy' znajdziesz 576 streszczeń książek, a ich liczba zwiększa się z każdym tygodniem. Jeśli chcesz możesz wypróbować 'Fabrykę wiedzy' całkowicie za darmo. Wystarczy, że założysz darmowe konto użytkownika, a otrzymasz dostęp do wersji demo 'Fabryki wiedzy', która zawiera kilkanaście streszczeń książek. Zobaczysz też pełen katalog gotowych streszczeń książek biznesowych i samorozwojowych oraz dowiesz się jakie streszczenia wkrótce pojawią się w serwisie. Aby założyć darmowe konto użytkownika - kliknij tutaj.