Poznaj cztery etapy prowadzenia własnej firmy
Chcesz zacząć rozwijać swoje biznesowe skrzydła na własny rachunek? Potrzebny jest Ci nie tylko pomysł, ale również wiedza o tym, jak właściwie wystartować z własną firmą. Cenne informacje uzyskasz dzięki lekturze książki Grzegorza Krzemienia, który, choć nie przedstawia gotowego przepisu na sukces, to jednak pokazuje jak radzić sobie na początku, jak się rozwijać i jak pokonać kryzys. Jeśli więc na poważnie myślisz o otwarciu własnej działalności, powinieneś poznać cztery kroki biznesowe, które będziesz musiał postawić.
Etap pierwszy
Pierwszy etap prowadzenia działalności to zarówno moment, w który przedsiębiorca działa w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i ten, w który zatrudnia dwudziestu pracowników. Grzegorz Krzemień w swojej książce „Własna firma krok po kroku” nie owija jednak w bawełnę – jest to jeden z najtrudniejszych okresów dla każdej firmy, bez względu na to, w jakiej branży działa przedsiębiorca.
Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że początki rozwoju przedsiębiorstwa to konieczność znalezienia grupy docelowej, a więc odbiorców usług lub osób chętnych na zakup towaru. Warto pamiętać o tym, że raczkujące działalności muszą również zmierzyć się z konkurencją. A skoro już konkurencji mowa, to autor niniejszej pozycji czytelniczej pokazuje, że innych przedstawicieli branży warto traktować nie tylko jak wrogów, ale przede wszystkim jako cenne źródło informacji.
UWAGA: Na tym etapie rozwoju firmy, przedsiębiorca musi być świadomy tego, gdzie dokładnie się znajduje. Jego celem jest bowiem przetrwanie na rynku, w związku z tym należy zadbać zarówno o dobrą organizację, jak i dobre relacje z partnerami.
Etap drugi
Kiedy przedsiębiorca przekroczy już magiczną barierę 20 pracowników, jego działalność wchodzi na drugi, zdecydowanie bardziej obiecujący etap. Należy jednak pamiętać, że w takim momencie właściciel firmy nie jest w stanie na własną rękę ogarnąć wszystkich bieżących spraw. W związku z tym jest to idealna chwila do powołania w przedsiębiorstwie stanowiska menadżera, a właściwie kilku menadżerów, którzy wyręczą przedsiębiorcę w wielu kwestiach, by ten mógł skupić się na doskonaleniu strategii rozwoju.
To dobry moment również na poszerzenie oferty. Wielu ekspertów przekonuje, że warto wprowadzić do swojego biznesowego menu nową dziedzinę. Nie oznacza to jednak, że można w tym miejscu zapomnieć o testowaniu – sprawdzanie tego, czy dany produkt lub usługa trafią w gusta konsumentów, nadal jest absolutną podstawą, w końcu chodzi o rozwój i optymalizację oferty, a nie o rozszerzenie jej do granic rozsądnych możliwości.
UWAGA: To dobry moment na szersze kampanie marketingowe i działania PR-owe. Zbudowanie solidnej marki i stworzenie identyfikacji wizualnej pozwoli to doskonały wstęp do kolejnego etapu.
Etap trzeci
Przedsiębiorcy, którzy dojdą do trzeciego etapu prowadzenia firmy, z pewnością usilnie będą dążyć do przekroczenia magicznej granicy 100 pracowników. Tymczasem warto skupić się nie tylko na ilości, ale również na jakości świadczonych usług czy też sprzedawanych produktów. Nadal należy pielęgnować organizację pracy pracowników – dzięki temu można uchronić się przed niechcianymi wpadkami i brakiem rozwoju.
To również doskonały moment na wypróbowanie różnych metod zarządzania. Znalezienie uniwersalnych sposobów pozwala na wprowadzenie optymalnych rozwiązań, które będą wsparciem wszystkich działów. Jednocześnie nie można zaniedbywać swoich kontrahentów – warto zatroszczyć się o wzmocnienie ich pozycji i skupienie się na dążeniu do wspólnego dobra.
UWAGA: Na tym etapie kluczem do sukcesu są klienci, wśród których należy budować pozytywny wizerunek firmy. Warto wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i zapewnić im więcej, niż tego potrzebują i niż tego pragną.
Etap czwarty
Przedsiębiorcy, którzy dochodzą do czwartego etapu rozwoju firmy i zatrudniają ponad stu pracowników, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że w tym momencie już dawno przestali być niezastąpieni, a biznes prosperuje tak dobrze tylko dzięki ludziom, których właściciel działalności może już nie rozpoznawać. Satysfakcjonujący jest również fakt, że stali klienci i kontrahenci są niczym najlepsi przyjaciele, nie zaś grupa docelowa, o którą wciąż trzeba walczyć.
Nadal jednak obowiązkiem przedsiębiorcy jest doskonalenie oferty. Nie można przecież spocząć na laurach i tak po prostu cieszyć się zyskiem i szczytową formą przedsiębiorstwa. Warto mieć z tyłu głowy również perspektywę przeszłości, wszak doświadczone osoby doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak zmienny jest rynek i jak szybko zmieniają się wymagania konsumentów.
UWAGA: Każdy właściciel biznesu musi nadal zdawać sobie sprawę z tego, że wszystko jest w jego rękach. Mimo tego, że dobrze zorganizowana praca zespołowa pozwala mu zapomnieć o wielu obowiązkach, to jednak warto, aby uczestniczył on w procesie rekrutacyjnym i starannie dobierał osoby zatrudniane na absolutnie każde stanowisko.
Jak podkreśla autor książki pod tytułem: „Własna firma krok po kroku”, długoterminowe zarządzenie firmą nauczyło go, że kluczem do sukcesu jest wypracowanie pewnych wartości, które z kolei prowadzą do dalekosiężnego celu, a wszystko dzięki codziennej pracy. Dobra organizacja, dbałość o rozwój i dostosowanie działań do etapu, na którym znajduje się firma – oto klucz do prowadzenia swojej firmy, która przyniesie zysk i satysfakcję.