Zaczynaj od DLACZEGO

Nieśmiertelne DLACZEGO

Od kiedy przyszedłeś na świat, stowarzyszyłeś się ze słówkiem-pytaniem: DLACZEGO. W dzieciństwie wybaczano ci częste jego stosowanie, ciesząc się, że dziecko bystre i ciekawe świata. Czasem tylko mama czy tata wzywali pomoc, gdy słówko to padało pięćdziesiąty raz, do tego krótko przed północą. Dzieciństwo odeszło w przeszłość, ale słówko zostało i panoszy się w różnych dziedzinach, a Simon Sinek związał z tym słowem swoje przemyślenia o sukcesie w biznesie w książce: Zacznij od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują do działania.

Kto mówi DLACZEGO?


Simon Sinek to pisarz, mówca motywacyjny, konsultant i wykładowca na Uniwersytecie Columbia, działacz charytatywny. Mówi o sobie, że jego zadaniem jest motywować ludzi do tego, żeby robili to, co ich inspiruje. Książka "Zacznij od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują do działania" ukazała się w 2013 roku i wciąż jest chętnie czytana.

Spróbuj się odnaleźć


Ludzi można podzielić na tych, którzy inspirują i tych, co są inspirowani. A ty, do których należysz? Każdy od czegoś zaczynał, od kogoś się uczył, czegoś dowiadywał, a potem tę wiedzę wykorzystywał do stania się wielkim lub do bycia lepszym każdego dnia w jakieś dziedzinie. Autor zwraca uwagę na to, że wielcy ludzie oparli swoje myślenie na słownej podstawie: DLACZEGO, które jakby wyznaczało kierunek ich patrzenia na świat i określało sposób myślenia. Czy w tym tkwi zalążek sukcesu?

DLACZEGO nie jest samo


Simon Sinek w "Zacznij od DLACZEGO" umieszcza to słowo w złotym kręgu (brzmi bajecznie i magicznie zarazem, prawda), a dokładnie w jego środku, dodaje mu do towarzystwa co, a poza krąg wystawia jak. Autor wiąże słowa z budową mózgu. Dlaczego i jak w układzie limbicznym odpowiadają za ufność i lojalność, a co przynależy już do nowej kory i zawiaduje myśleniem racjonalnym i analitycznym. Chcąc zyskać przywiązanie klienta, dobrze byłoby jednak zaczynać od DLACZEGO, potem co i na końcu jak. Trzeba jednak pamiętać, że szacunek pomiędzy przedsiębiorcą i klientem powinien być obustronny i o wszelkich manipulacjach trzeba zapomnieć, bo są one początkiem końca firmy. Natomiast długoterminowe działania, budowanie szacunku i marki firmy to przepis na sukces.

Czego dotyczy DLACZEGO?


Nadaje ono sens istnieniu firmy, a także stanowi o określonym kierunku działania, któremu często przyświeca ważny cel czy misja. Ostatecznie chodzi o to, żeby zrobić coś dla innych. To wzbudza uznanie i chęć naśladowania. Wtedy o wiele łatwiej jest przekonać ludzi do siebie, a zarazem inspirować ich do działań. Dobry przykład działa na wyobraźnię i przekonuje, że to ma sens. Mocne firmy są cenione za to, że doceniają wartość klientów i szanują ich poglądy.

DLACZEGO, nie opuszczaj mnie, proszę


Pora zbudować swego rodzaju wyliczankę. Najpierw innowatorzy - 2,5 % populacji, jako pierwsi akceptują innowację, 13,5% to wcześni naśladowcy, za nimi ludzie niechętnie nastawieni do nowości i zmian, a na końcu człapią zatwardziali konserwatyści w liczbie 16% populacji. Z tego zestawienia wynika, że innowacje trafiają do ludzi, jeśli za nimi stoi zdecydowana mniejszość, ale za to zdeterminowana, wiedząca dlaczego tak chce postąpić i wierząca w swoją ideę. To koncepcja dyfuzji stworzona przez E. Rogersa, teoretyka komunikacji, w 1962 roku. Zakłada ona, że ludzie inaczej reagują na innowacje. Dwie pierwsze grupy pójdą jak w dym za nową ideą albo kupią nowy produkt. Pozostałe grupy trzeba przekonać, pokazując swoją wiarę i zaangażowania. Chcesz sukcesu swej firmy? To zaangażuj się, wierz w swój cel, wykaż się odwagą, wciąż pytaj dlaczego, a za Tobą pójdą inni.

I have a dream


Ta koncepcja ma swoje zastosowanie nie tylko w biznesie. Pastor Martin Luther King miał swoje marzenie o zrównaniu praw obywatelskich mieszkańców Ameryki. Wierzył w swoje marzenie i przekonywał, że jest możliwe jego ucieleśnienie. Jego przesłanie w 1963 roku stało się jasne i ważne dla całej Ameryki. Dlaczego wygrał? Bo nigdy nie zdradził swego marzenia.