Załóż darmowe konto użytkownika


Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować

Co powinien przeczytać każdy copywriter?

Copywriter staje się coraz popularniejszym zawodem, mimo tego, że do niedawna niewiele osób wiedziało, czym dokładnie zajmuje się ten specjalista. Choć do tworzenia treści potrzebna jest znajomość interpunkcji i zasad poprawnej polszczyzny, to warto pamiętać, że nie każdy dobrze napisany tekst będzie chętnie czytany. Właśnie z tego względu każdy copywriter powinien zapoznać się ze swoją zawodową biblią, czyli książką „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting i Webwriting” Artura Jabłońskiego.

Jak zbudować intrygujący tekst?


Choć świat tworzenia artykułów rządzi się swoimi prawami, to warto wiedzieć, że najważniejszą zasadą jest zarówno zachowanie poprawnej budowy tekstu, jak i wykorzystanie środków, które wzbudzą zainteresowanie w czytelniku. Nie da się ukryć, że niewielki odsetek z nas czyta jakikolwiek artykuł od deski do deski. Najczęściej omijamy wiele akapitów, które wydają się nam zwykłym ciągiem liter ze spacjami. Zdecydowanie inaczej mają się sprawy wtedy, kiedy tekst zostanie pogrubiony. Prawda, że to zdanie zwróciło Twoją uwagę?

Nie da się jednak napisać całego tekstu na bazie wytłuszczeń. Copywriter musi przede wszystkim zachować umiar w pogrubieniach i używać ich jedynie w kontekście wyjątkowo istotnych fraz. Długość akapitu również ma znaczenie – nie trzeba bać się długich zdań, które kompleksowo omówią dane zagadnienie. Z drugiej jednak strony nie można zaproponować czytelnikowi kolumny kilkunastu wersów. Podstawą intrygującego tekstu będą również śródtytuły, które będą tym, czym dla kierowcy jest nawigacja w obcym mieście.

Nagłówek, czyli klucz do tekstu, który jest skazany na sukces


Bez względu na to, jak wartościowy artykuł stworzysz, większość czytelników najpewniej w ogóle nie zapozna się z jego treścią, jeśli nie zachęcisz ich przyciągającym nagłówkiem. Właśnie z tego względu każdy copywriter powinien doskonalić się w ich tworzeniu. Święta zasada głosi: nie chwytaj się pierwszego lepszego pomysłu, który wpadnie Ci do głowy. Być może rzeczywiście będzie to najlepszy nagłówek, jednak nie przekonasz się o tym, jeśli nie porównasz ich z innymi propozycjami. A przy okazji podszkolisz swoje umiejętności.

Co ciekawe, Artur Jabłoński w swojej książce „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting & Webwriting” uważa, że do każdego tekstu należy stworzyć przynajmniej siedem tytułów. Choć stworzenie nagłówka powinieneś oprzeć na własnej kreatywności, to na początku swojej copywriterskiej przygody możesz jednak bazować na pewnych schematach. Pierwszym z nich jest tworzenie nagłówków w formie pytań. Nic tak bowiem nie przyciąga uwagi, jak znak zapytania, szczególnie jeśli przed nim znajduje się nurtujące czytelnika zagadnienie.

Nagłówkowym magnesem okazują się również liczby. 5 sposobów, 4 pomysły, 3 przepisy – to nie tylko przyciągający tytuł, ale również przejrzyste sformułowanie tematyki tekstu. Ale uwaga! Jeśli masz do napisania tekst na 2500 tysiące znaków ze spacjami, raczej nie porywaj się na 10 porad dotyczących czyszczenia pralki. Przede wszystkim dlatego, że zwyczajnie możesz nie wyrobić się w limicie znaków, a nawet jeśli to zrobisz, to prawdopodobnie większość zagadnień omówisz powierzchownie i zwyczajnie zirytujesz czytelnika.

A na koniec złota rada – dobry nagłówek to taki, który rzeczywiście dotyczy tematyki tekstu. Nie porywaj się więc na chwytliwe frazesy, które z treścią artykułu mają tyle wspólnego, co jeż z jeżynami. Ten karygodny proceder nazywa się clickbaitem, czyli obietnicą kota w worku ubrana w ładne słowa lub po prostu zwyczajnym oszustwem, a na to ambitny copywriter po prostu nie może sobie pozwolić.

Artur Jabłoński porusza wiele zagadnień związanych z copywritingiem. Dzięki jego poradom początkujący twórca treści dowie się, jak poprawnie budować tekst, na co zwrócić uwagę przy pisaniu artykułu, jak przyciągnąć czytelnika i sprawić, żeby został na dłużej. Dzięki autorowi książki „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować. Copywriting i Webwriting” liźniesz również nieco historii copywritingu, zapoznasz się z językiem korzyści i jego cechami, sprawdzisz także, co określa się mianem ladderingu. Po prostu musisz przeczytać tę książkę!


Streszczenia wszystkich książek opisywanych na blogu znajdują się w 'Fabryce wiedzy'. Znajdziesz w nich praktyczne wskazówki i rady, które możesz zastosować w swojej pracy, biznesie lub po prostu w życiu prywatnym. Aktualnie w 'Fabryce wiedzy' znajdziesz 608 streszczeń książek, a ich liczba zwiększa się z każdym tygodniem. Jeśli chcesz możesz wypróbować 'Fabrykę wiedzy' całkowicie za darmo. Wystarczy, że założysz darmowe konto użytkownika, a otrzymasz dostęp do wersji demo 'Fabryki wiedzy', która zawiera kilkanaście streszczeń książek. Zobaczysz też pełen katalog gotowych streszczeń książek biznesowych i samorozwojowych oraz dowiesz się jakie streszczenia wkrótce pojawią się w serwisie. Aby założyć darmowe konto użytkownika - kliknij tutaj.