Oczaruj innych i wpłyń na ich serca, umysły oraz działania
Czy możliwe jest doprowadzenie do zmiany tego, co znajduje się w sercach i umysłach ludzi, którymi się otaczamy w taki sposób, by stali się oni zagorzałymi zwolennikami wszystkiego, na czym nam najbardziej zależy? Czy da się wpłynąć na podejmowane przez nich działania tak, żeby były najkorzystniejsze dla nas samych? Okazuje się, że owszem, a doskonałym na to dowodem jest książka „Oczarowanie. Sztuka zmieniania serc, umysłów i czynów” Guy'a Kawasaki'ego.
Oczarowanie czy zwykła manipulacja?
Czy oczarowanie może być zwykłą manipulacją? Absolutnie nie – tak naprawdę to zdecydowanie bardziej wartościowy sposób na zjednanie sobie innych ludzi. Każdy z nas znalazł się przecież w sytuacji, w której chciał komuś pomóc nie tylko z uwagi na to, że ten ktoś był w potrzebie, ale również, a może nawet przede wszystkim dlatego, że ta osoba była zwyczajnie miła i ujmująca.
Właśnie taka jest natura człowieka – im większe są nasze cele i mniejsze zasoby, tym bardziej trzeba doceniać umiejętność oczarowania i dotarcia do ludzkich serc oraz umysłów. Dzięki temu można motywować inne osoby do działania na naszą korzyść. Oczarowanie jest bowiem niezwykłą zdolnością skłaniania do zmiany relacji, a tym samym do wpływania na działania innych ludzi.
Najlepszy przykład oczarowania
Doskonałym przykładem oczarowania jest przytoczona przez autora książki „Oczarowanie. Sztuka zmieniania serc, umysłów i czynów” jest Karin Muller. Muller to autorka książek i filmów, która pod koniec lat osiemdziesiątych pracowała w Korpusie Pokoju, budując studnie i szkoły w filipińskiej wiosce. Jej prace przebiegały dość spokojnie, a przynajmniej było tak do momentu, w którym przyszło ją przesłuchać siedemnastu członków zbrojnego skrzydła filipińskiej partii komunistycznej.
Karin Muller powitała ich zaskakującymi słowami, ciesząc się na ich widok, zapewniając, że czekała na nich cały dzień, proponując kawę i… nakłaniając ich do zostawienia broni w drzwiach. W tenże sposób bohaterka opowieści nie pokazała strachu ani też niechęci, ale zmieniła oczywisty pokaz siły w rozmowę i zachwyt, odwołując się do emocji przywódcy. Dzięki temu kobieta zapewniła sobie względne bezpieczeństwo.
Jak widać, oczarowanie ludzi polega nie tylko na umiejętnym zastosowaniu pewnych sztuczek, ale przede wszystkim na oparciu działań o własne przekonania oraz marzenia. Dzięki temu zmiana tego, co kryje się w sercach i umysłach ludzi wokół, będzie zupełnie naturalnym osiągnięciem.
Cenna wiedza ukryta w książce Guy'a Kawasaki'ego
Skoro wątpliwości dotyczące tego, że oczarowanie wcale nie jest manipulacją, zostały już rozwiane, a historia Karin Muller dokładnie naświetliła jego sens, pora pochylić się również nad innymi informacjami, które można znaleźć w książce Kawasaki’ego. Najbardziej interesującą kwestią wydaje się zagadnienie dotyczące tego, co właściwie jest podstawą oczarowania. Autor wskazuje jasno: te czynniki to wzbudzenie sympatii oraz wiarygodność. Kluczowe będzie również oczarowaniu ludzi poprzez odwołanie się do psychologii, która jest potęgą przekonywania innych do swoich racji.
Guy Kawasaki pochyla się również nad oczarowaniem w kontekście marketingowym i sprzedażowym. Pokazuje, jak wprowadzić produkt na rynek i dlaczego tak istotną rolę odgrywa tu historia i test, pochyla się nad tym, jak zachęcić klientów do przyswojenia marki i przywiązania się do niej, omawia technologię push, pozwalającą dotrzeć do odbiorców, ale również technologię pull, która dostarcza potencjalnym klientom wszystkich interesujących ich informacji.
Wielu ludzi nadal wierzy w siłę perswazji. Tymczasem to oczarowanie, czyli coś znacznie więcej, jest jedynym skutecznym sposobem do skłonienia ludzi, klientów, odbiorców i konsumentów do opowiedzenia się po najkorzystniejszej stronie. W dzisiejszym świecie chodzi przecież nie tyle o zysk, ile o realizację marzeń – to właśnie za tym podążają dosłownie wszyscy. Nie można zapomnieć o przekonaniu innych do swoich wartości i pokazania im, że wspólnie działa się w słusznej sprawie.
Nie skupiajmy się więc na wpływowych osobach – postawmy na z pozoru zwyczajnie jednostki, które z bezczynnych konsumentów mogą stać się prawdziwymi fanatykami marki. W świecie nieograniczonego dostępu do komunikacji to właśnie zupełnie niepozorne osoby mogą stać się najbardziej kluczowymi ogniwami.