Pożegnaj się z problemami w pracy
Mówi się, że nikt z nas nie pracuje dla przyjemności, choć trzeba szczerze przyznać, że codzienne siadanie za biurkiem wyłącznie w celach zarobkowych na dłuższą metę z pewnością będzie męczące. Każdy z nas miewa gorsze i lepsze dni w życiu zawodowym, ale okazuje się, że problemy w pracy można zażegnać dzięki różnym sposobom, które w swoich książkach pokazują Bruce Daisley, Jason Fried oraz David Heinmeier Hansson.
„Eat Sleep Work Repeat”, Bruce Daisley
Jedz, śpij, pracuj, powtórz – chyba absolutnie nikt na tym świecie nie chciałby, aby właśnie tak wyglądał całodzienny plan działania w dni robocze. Nie da się jednak ukryć, że zdecydowanie zbyt wiele osób nie czuje satysfakcji związanej z wykonywaniem codziennych obowiązków i, co więcej, ich kariera zawodowa jest dla nich niekończącym się pasmem frustracji. O tym, jak raz na zawsze zażegnać problemy w pracy w swojej książce „Eat Sleep Work Repeat: 30 Hacks for Bringing Joy to Your Job” pisze Bruce Daisley – człowiek, który już od dawna zajmuje zagadnieniem budowania poczucia szczęścia w pracy.
Jak więc czerpać z pracy więcej przyjemności? Przede wszystkim znaleźć miejsce zatrudnienia, które nie będzie wzbudzać w nas negatywnych emocji. Okazuje się bowiem, że frustracja spowodowana obowiązkami zawodowymi, despotycznym szefem czy też negatywnie nastawionym do Ciebie i zadań zespołem ma wpływ nie tylko na naszą produktywność, ale również na nasze zdrowie i to zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Warto pamiętać również o zawodowym balansie, a więc zachowaniu umiaru w braniu na siebie obowiązków.
Kluczową rolę odgrywają również zwierzchnicy, którzy powinni promować pozytywne odczucia oraz bezpieczeństwo psychiczne. Z uwagi na to, że Bruce Daisley ma ogromne doświadczenie w kwestii zażegnywania problemów z pracą, warto zapoznać się z jeszcze jedną jego książką, a mianowicie z pozycją czytelniczą o wymownym tytule: „Jak czerpać radość z pracy”.
„Jak czerpać radość z pracy”, Bruce Daisley
A czy w ogóle da się czerpać radość z pracy? Oczywiście i to nie tylko wtedy, kiedy na co dzień zajmujemy się swoimi pasjami i jeszcze czerpiemy z tego zysk. Bruce Daisley przedstawia w swojej książce „Jak czerpać radość z pracy. 30 sposobów na uzdrowienie kultury organizacyjnej w firmie i pokochanie swojej pracy” aż trzydzieści sposobów na to, by uzdrowić kulturę organizacyjną w firmie i pokochać swoją pracę. Pomocne w zawodowych zmianach będą między innymi nowoczesne technologie, które umożliwiają obserwacje dynamiki środowiska pracy, ale przypominają również o tym, jak ważne są relacje społeczne wśród pracowników.
Autor zwraca uwagę na to, że nie bez powodu powinniśmy pracować nie więcej niż czterdzieści godzin w tygodniu. To właśnie ten czas określany jest mianem limitu pracy. Liczne nadgodziny sprawiają, że osoby wykonujące swoje obowiązki są mniej produktywne i nie wykazują się zbyt wielką kreatywnością. W związku z tym lepiej zamykać projekt o tydzień dłużej niż robić to w pośpiechu i nie dać z siebie wszystkiego.
A skoro o relacjach społecznych i produktywności już mowa, to nic nie daje takiego zawodowego zastrzyku energii, jak przerwa na kawę, która jest okazją zarówno do odpoczynku, jak i do pogłębiania relacji ze współpracownikami. Nie samą pracą żyje przecież człowiek, dlatego dużą wagę należy przywiązać do budowania zażyłości w zespole. Jak widać, ta książka Bruce’a Daisleya to cenne źródło wiedzy nie tylko dla osób, które mają problemy w pracy, ale również dla ich przełożonych.
„Mam kocioł w pracy. Odrzuć chaos i niepokój – osiągnij sukces”, Jason Fried i David Heinemeier Hansson
Na koniec o tym, co choć raz w życiu przerabiał każdy z nas. Ileż to razy słyszeliśmy lub mówiliśmy: „Mam kocioł w pracy”? Trzeba jednak przyznać, że wynikiem natłoku obowiązków nie zawsze jest nadmiar projektów – zdecydowanie częściej winowajcami są chaos i niepokój, które skutecznie utrudniają osiągnięcie sukcesu zawodowego. Z tymi czynnikami można jednak łatwo sobie poradzić, najlepiej zapoznając się z książką „Mam kocioł w pracy. Odrzuć chaos i niepokój - osiągnij sukces”, której autorami są Jason Fried i David Heinemeier Hansson.
Autorzy pokazują jak odzyskać balans pomiędzy życiem a pracą. Przede wszystkim należy pamiętać, że ani firma, ani jej pracownicy nie są rodziną – najbliższe osoby czekają w domu, nie warto więc poświęcać wszystkiego dla kariery zawodowej. Kluczową kwestią jest również racjonalne podchodzenie do obowiązków. Nie ma potrzeby wyznaczania ścisłych terminów czy przedstawiania prezentacji, które sprzyjają szaleństwu – oczywiście, daty zakończenia projektu są potrzebne, niemniej należy brać pod uwagę pewien zapas czasowy.
Nie da się ukryć, że większości problemów w pracy jesteśmy winni my sami lub też nasi pracodawcy. Dlatego tak istotne jest, by osoby na każdym szczeblu znały podstawy kultury pracy i nie zapominały o zasadach, które można znaleźć w książkach dostępnych w ‘Fabryce wiedzy’.