Zwyciężaj z Jackiem Welchem
Czym jest każda firma? To nie tylko jednoosobowa działalność gospodarcza czy też spółka, ale przede wszystkim działalność, która powinna być źródłem satysfakcjonujących dochodów, a przede wszystkim satysfakcji zawodowej i możliwości rozwoju kariery nie tylko dla właściciela firmy, ale również dla wszystkich zatrudnionych osób. Właśnie dlatego każdy przedsiębiorca powinien doskonalić swoje umiejętności w każdej biznesowej dziedzinie. Może mu w tym pomóc książka „Winning znaczy zwyciężać” Jacka Welcha.
Jak zarządzać ludźmi?
W każdym zespole musi znaleźć się lider, a z kolej wyłącznie najskuteczniejsi z nich są świetni w zarządzaniu ludźmi zarówno dla wyników, jak i dla ich dobrego samopoczucia i harmonijnej pracy całego teamu. Aby dobrze zarządzać ludźmi, należy kierować się wyłącznie przejrzystym i uczciwym systemem, dzięki któremu każde podejmowane przez nich działanie wpisze się w ich umiejętności i chęci, a dodatkowo pozwoli im rozwinąć karierę.
Zarządzanie ludźmi to bowiem nie tylko sprawowanie pieczy nad kluczowymi projektami, które realizowane są w ramach działania każdej firmy, ale również, a właściwie przede wszystkim wpajanie kultury szczerości i uczciwości, zachęcanie do dzielenia się swoimi pomysłami oraz ulepszanie sposobów i przepisów na sukces. Każdy lider musi znaleźć balans pomiędzy radością z tego, co robi, a dbałością o zespół, którym zarządza.
Na czym polega metoda 20-70-10?
Jak Welch w swojej książce „Winning znaczy zwyciężać” wskazuje na konieczność dbania o swój zespół. W tym celu każdy przywódca powinien zapoznać się z metodą 20-70-10. To system, który polega na nieco rygorystycznej, ale niezwykle skutecznej metodzie zróżnicowania pracowników. Górne 20% to jednostki wybitne, które bez dwóch zdań zasługują nie tylko na premie czy pochwały, ale również na liczne szkolenia, które pozwolą im podnieść i tak doskonały poziom zawodowy.
Dolne 10% to grupa przeciwna, a więc pracownicy, którym należy wręczyć wypowiedzenie i wcale nie dlatego, że nie mają odpowiednich umiejętności, ale dlatego, że nie odnajdują się w danej firmie czy też na stanowisku, które zostało im przydzielone. Przedsiębiorcy nie powinni mieć z tego powodu nawet najmniejszych wyrzutów sumienia – to dobry krok zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla samego pracownika, który odnajdzie się na innym polu zawodowym.
Pozostaje jeszcze 70% pracowników. To osoby, które wyróżniają się średnimi wynikami. Tacy członkowie zespołu są potrzebni i są niejako fundamentem każdej firmy. Przy zarządzaniu tą grupą należy jednak kłaść nacisk na budowanie w nich motywacji i wsparcie ich zaangażowania. Szczególny nacisk należy kłaść na wyznaczanie im jasnych i ambitnych celów, które są dla nich niejako furtką do magicznych 20%.
Czego jeszcze dowiesz się z książki Jacka Welcha?
Znajomość metody 20-70-10 to tylko kropla w morzu przydatnych informacji, które w swojej książce prezentuje Jack Welch. Jej czytelnicy mogą dowiedzieć się również tego, dlaczego warto i jak zachęcać swoich pracowników do szczerości. Dobry biznesman to bowiem nie tylko dobry przedsiębiorca, ale również pracodawca, który jest otwarty na głos absolutnie każdego podwładnego.
Osoby zarządzające zespołami dowiedzą się również, jak przeprowadzić owocną rekrutację, postępując selektywnie i skrupulatnie, ale jednocześnie uczciwie, szybko i skutecznie. Także wszyscy ci, którzy aspirują do rangi przywódcy, powinni sięgnąć po książkę „Winning znaczy zwyciężać”. Jest to o tyle istotne, że autor niniejszej pozycji czytelniczej umieścił tu wiele przydatnych wskazówek o tym, jak zarządzać ludźmi.
Jack Welch lwią część książki poświęca również różnorodnym strategiom biznesowym, dążeniu do odpowiednich ruchów, zdobywaniu wartościowych ludzi i doświadczeń, które pozwolą na wdrożenie systemów popularyzujących firmę oraz podnoszących jej zyski. A skoro już o zyskach mowa, to warto wspomnieć także o poradach dotyczących planowania budżetu rocznego, które nie powinny być sztywne, ale elastyczne i motywujące.
Dobry przedsiębiorca, któremu zależy nie tylko na pieniądzach, ale przede wszystkim na realizowaniu przedsiębiorczej misji, powinien podchodzić z entuzjazmem do nowych przedsięwzięć, a jednocześnie oczekiwać najgorszego, by potem mile się rozczarować, umieć wyciągać wnioski, być przygotowanym na kryzysy. To właśnie dzięki temu można rozwinąć karierę, znaleźć zawód, który ekscytuje, a w końcu zamienić pracę w czystą przyjemność, z której będzie się czerpać zarówno korzyści finansowe, jak i zwyczajną, ludzką radość.