Praca zespołowa - czy robisz to dobrze?
Reagujesz alergicznie na sam dźwięk hasła: „praca zespołowa”? Wydaje Ci się, że wynika to wyłącznie z Twojej osobowości? Niekoniecznie. Wspólne wykonywanie obowiązków może być przyjemne nawet dla indywidualistów, pod warunkiem że cały proces będzie dobrze zorganizowany. Kadra menadżerka może zatroszczyć się o to z poradnikiem „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: Opowieść o przywództwie”, którego autorem jest Patrick Lencioni.
Przeszkoda nr 1: brak wzajemnego zaufania w zespole
Nie bez powodu mówi się, że zaufanie to podstawa. Jak mówi Patrick Lencioni w swojej książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: Opowieść o przywództwie”, ta zasada tyczy się także pracy zespołowej. Problem kadry menadżerskiej oscyluje wokół pytania: jak zbudować wzajemną lojalność i uczciwość? Najważniejszym czynnikiem jest tu komunikacja. Nie chodzi wyłącznie o rozmowę o bieżących problemach, dotyczących danego projektu, ale również o możliwości podzielenia się swoimi dylematami bez przykrych konsekwencji w postaci wypominania słabości.
Warto jednak wspomnieć, że największą inicjatywę musi wykazać przełożony, który jako pierwszy pokaże swoją wrażliwość i będzie w stanie przyznać się do błędów czy słabości. Przykład idzie z góry, w dodatku kiedy to menadżer niejako da przyzwolenie na swobodę komunikacji, reszcie członków załogi będzie łatwiej przekonać się do otwartości. W ten sposób wszyscy będą mogli czuć się komfortowo, a wspólnie będą podejmować lepsze decyzje biznesowe.
Przeszkoda nr 2: brak grupowego poparcia dla danej decyzji
Im większa grupa, tym mniejsze szanse na to, że wszyscy będą się ze sobą zgadzać. Każdy ma przecież prawo do odmiennego zdania, również w kwestiach kierunku, w którym podąża dany projekt czy wizji rozwoju firmy. Nie oznacza to jednak przyzwolenia na tkwienie we własnym przekonaniu, mimo decyzji podjętej w sprawiedliwym, firmowo-demokratycznym głosowaniu.
Jeśli więc większość wybrała wersję A, a kilku członków załogi optuje za opcją B, menadżer powinien zapewnić im swobodę wyrażenia własnego zdania, ale jednocześnie znaleźć argumenty, dzięki której przeciwnicy danego wyboru będą mogli przekonać się do podjętej decyzji. W sytuacji, w której każda osoba poczuje się wysłuchana i zrozumiana, łatwiej będzie zaakceptować jej opcję, która została wybrana przez większość osób.
Przeszkoda nr 3: brak zawodowej przejrzystości
Niejasny system premiowania? Mętne warunki współpracy? Brak precyzyjnego określenia niestosownych zachowań i przekroczenia granicy? Takie „kwiatki” rosną na łąkach rozwoju wielu firm. I niestety okazują się ogromną dysfunkcją pracy zespołowej. Tylko określenie jasnych, przejrzystych i zrozumiałych dla wszystkich zasad wywiązywania się z obowiązków oraz rozliczania będzie gwarancją efektywności każdego pracownika.
Co więcej, przyjęcie określonych standardów sprawi, że poszczególni członkowie zespołu będą niejako „pilnować się” wzajemnie. Absolutnie nie chodzi tu jednak o klasyczne donosicielstwo, ale o motywację do pracy na tak samo wysokich obrotach, jak inni. Pracownicy, którzy wiedzą, że na sukces pracują grupą, wykażą się większą empatią w stosunku do osób, które mają gorszy moment w swojej karierze zawodowej i udzielą mu wsparcia w taki sposób, aby to, co osiągnęli zespołowo, nadal kroczyło po ścieżce rozwoju.
O jakich jeszcze dysfunkcjach wspomina Patrick Lencioni?
Brak wzajemnego zaufania w zespole, grupowego poparcia podejmowanych decyzji czy zawodowej przejrzystości to nie jedyne czynniki, które działają destrukcyjnie na pracę grupową. Patrick Lencioni czyli autor książki „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: Opowieść o przywództwie” wspomina także o egoistycznych ambicjach jednostki, które prowadzą do zmniejszonej efektywności czy też o braku umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Praca zespołowa daje ogromną przewagę nad konkurencją, wszak co kilkanaście głów, to nie jedna. Nie zmienia to jednak faktu, że działanie w grupie wymaga empatii, zaufania, odpowiedniej komunikacji i przejrzystości, dzięki której każdy rozumie specyfikę zajmowanego stanowiska i wynikające z jego piastowania obowiązki. To pozycja czytelnicza, po której streszczenie, dostępne w ‘Fabryce wiedzy’, powinni sięgnąć nie tylko menadżerowie, ale też członkowie każdego zespołu.